Liikennesimulaattorin aliohjelmien käyttö ja visualisointi 3D-pelimoottorissa
Virolainen, Emil (2022)
Virolainen, Emil
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620452
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää lisäominaisuuksia SUMO-liikennesimulaattorin avulla toimivaan liikenteenvalvontasovellukseen. Sovelluksen kehitystyö toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä käyttäen SUMO-simulaattorin mukana tulevaa TraCI-rajapintaa.
Autonominen ajoneuvo on ajoneuvo, joka suoriutuu ajotehtävästä ilman kuljettajaa. Autonomisille ajoneuvoille voidaan luokitella eri autonomian tasoja. SUMO-simulaattori kykenee simuloimaan autonomista eli itsenäistä liikennettä rajatulla alueella. Simulaattoria käytettiin liikenteenvalvontasovelluksen pohjana, johon kehitettiin lisäksi simuloituja liikenteen ongelmatilanteita käyttäjän testaamista varten.
Sovellukseen kehitettiin ensin oikean maailman liikennettä kuvaava liikennealue käyttämällä liikennesimulaattoria. Liikenteeseen kehitettyihin erilaisiin satunnaisesti ilmestyviin ongelmatilanteisiin kuului muun muassa yksittäisen ajoneuvon tekninen ongelma tai tieosuuden paikallinen tai kokonainen tukkiutuminen. Sovellusta varten kehitettiin graafinen käyttöliittymä, joka sisältää aktiivista liikennekuvaa näyttävän karttanäkymän, listan aktiivisista liikenteessä olevista ajoneuvoista sekä painikkeita, joilla yksittäisille ajoneuvoille voi antaa komentoja. Käyttöliittymään kuului myös kameranäkymä, joka kuvasi valitun ajoneuvon tilannetta toistamalla erilaisia videoita näkymässä.
Insinöörityön lopputulos oli valvontasovellus, jolla voi valvoa autonomisista ajoneuvoista koostuvaa liikennettä. Sovellus toteutettiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun SAM-hanketta (lyhennys sanoista Smart Autonomous Mobility). Hanke ja sen pohjalta kehitetty insinöörityö tukevat oikean maailman itsenäisen liikenteen kehitystyötä simuloimalla oikean maailman liikennejärjestelyjä autonomisilla ajoneuvoilla ja tarjoamalla toimivan alustan niiden vaatimusten kartoittamiselle, joita itsenäisen liikenteen valvontaan sisältyy.
Autonominen ajoneuvo on ajoneuvo, joka suoriutuu ajotehtävästä ilman kuljettajaa. Autonomisille ajoneuvoille voidaan luokitella eri autonomian tasoja. SUMO-simulaattori kykenee simuloimaan autonomista eli itsenäistä liikennettä rajatulla alueella. Simulaattoria käytettiin liikenteenvalvontasovelluksen pohjana, johon kehitettiin lisäksi simuloituja liikenteen ongelmatilanteita käyttäjän testaamista varten.
Sovellukseen kehitettiin ensin oikean maailman liikennettä kuvaava liikennealue käyttämällä liikennesimulaattoria. Liikenteeseen kehitettyihin erilaisiin satunnaisesti ilmestyviin ongelmatilanteisiin kuului muun muassa yksittäisen ajoneuvon tekninen ongelma tai tieosuuden paikallinen tai kokonainen tukkiutuminen. Sovellusta varten kehitettiin graafinen käyttöliittymä, joka sisältää aktiivista liikennekuvaa näyttävän karttanäkymän, listan aktiivisista liikenteessä olevista ajoneuvoista sekä painikkeita, joilla yksittäisille ajoneuvoille voi antaa komentoja. Käyttöliittymään kuului myös kameranäkymä, joka kuvasi valitun ajoneuvon tilannetta toistamalla erilaisia videoita näkymässä.
Insinöörityön lopputulos oli valvontasovellus, jolla voi valvoa autonomisista ajoneuvoista koostuvaa liikennettä. Sovellus toteutettiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun SAM-hanketta (lyhennys sanoista Smart Autonomous Mobility). Hanke ja sen pohjalta kehitetty insinöörityö tukevat oikean maailman itsenäisen liikenteen kehitystyötä simuloimalla oikean maailman liikennejärjestelyjä autonomisilla ajoneuvoilla ja tarjoamalla toimivan alustan niiden vaatimusten kartoittamiselle, joita itsenäisen liikenteen valvontaan sisältyy.