Kuinka onnistua yrityksen TikTok-markkinoinnissa? : brändimielikuvien synty sovelluksessa ja 10 vinkkiä markkinoinnissa onnistumiseen TikTok-sovelluksessa
Välimaa, Venla (2022)
Välimaa, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, kuinka yritykset voivat hyödyntää TikTok-sovellusta markkinoinnissaan ja kuinka onnistua siinä. Opinnäytetyö syventyy myös brändimielikuvien syntyyn sovelluksessa.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi suomalainen kirjallisuus aiheesta, sovellus itsessään, sovelluksen synty sekä sovelluksen vaikutus muihin sosiaalisen median sovelluksiin. Työssä perehdytään sosiaalisen median markkinointiin liittyviin käsitteisiin. Keskeisessä osassa työtä ovat käsitteet brändi, brändimielikuvien synty, algoritmit sekä trendit. Työssä sukelletaan myös sosiaalisen median markkinointiin isompana käsitteenä. Viimeisempänä työhön on koottu kymmenen keskeisintä vinkkiä yrityksille TikTok-markkinoinnissa onnistumiseen.
Työn tutkimusosuus on toteutettu syventymällä ja tarkastelemalla brändimielikuvien syntyä sovelluksessa. Tutkimusaineistoon on kerätty kolme hyvin erilaisen brändin tiliä. Työhön valittiin kirjoittajan näkökulmasta brändejä, jotka ovat onnistuneet Tik-Tok-markkinoinnissa. Työssä tarkastellaan tilien suosiota, sekä perehdytään niiden luomaan sisältöön. Tutkimusosuuden keskeinen pointti on tarkastella näitä tilejä, jotta nähdään, mikä sovelluksessa toimii markkinoinnin näkökulmasta. Tileistä ammennetaan lisää tietoa työhön liittyen.
Keskeisenä löydöksenä nousi esiin, että sovelluksessa menestyy parhaiten autenttisella sisällöllä. Työn alkaessa päätavoite oli koota helposti luettava sekä tiivis ohjeistuspaketti TikTok markkinoinnin avuksi. Mielestäni tässä tavoitteessa onnistuttiin. Tämän lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus opetti itsellenikin paljon lisää tietoa sosiaalisen median markkinoinnista sekä monista muista tärkeistä käsitteistä kuten brändikäsitteestä. Toiveena on, että työn lukenut henkilö oikeasti hyötyisi ohjeistuspaketista.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi suomalainen kirjallisuus aiheesta, sovellus itsessään, sovelluksen synty sekä sovelluksen vaikutus muihin sosiaalisen median sovelluksiin. Työssä perehdytään sosiaalisen median markkinointiin liittyviin käsitteisiin. Keskeisessä osassa työtä ovat käsitteet brändi, brändimielikuvien synty, algoritmit sekä trendit. Työssä sukelletaan myös sosiaalisen median markkinointiin isompana käsitteenä. Viimeisempänä työhön on koottu kymmenen keskeisintä vinkkiä yrityksille TikTok-markkinoinnissa onnistumiseen.
Työn tutkimusosuus on toteutettu syventymällä ja tarkastelemalla brändimielikuvien syntyä sovelluksessa. Tutkimusaineistoon on kerätty kolme hyvin erilaisen brändin tiliä. Työhön valittiin kirjoittajan näkökulmasta brändejä, jotka ovat onnistuneet Tik-Tok-markkinoinnissa. Työssä tarkastellaan tilien suosiota, sekä perehdytään niiden luomaan sisältöön. Tutkimusosuuden keskeinen pointti on tarkastella näitä tilejä, jotta nähdään, mikä sovelluksessa toimii markkinoinnin näkökulmasta. Tileistä ammennetaan lisää tietoa työhön liittyen.
Keskeisenä löydöksenä nousi esiin, että sovelluksessa menestyy parhaiten autenttisella sisällöllä. Työn alkaessa päätavoite oli koota helposti luettava sekä tiivis ohjeistuspaketti TikTok markkinoinnin avuksi. Mielestäni tässä tavoitteessa onnistuttiin. Tämän lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus opetti itsellenikin paljon lisää tietoa sosiaalisen median markkinoinnista sekä monista muista tärkeistä käsitteistä kuten brändikäsitteestä. Toiveena on, että työn lukenut henkilö oikeasti hyötyisi ohjeistuspaketista.