Klassikkopelin modernisointi Unity-pelimoottorilla
Sirviö, Hannes (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada klassikkopelistä toimiva modernisoitu pelidemo Android-laitteille Unity-pelimoottorilla. Graafiset ominaisuudet jäivät opinnäytetyössä toissijalle keskittyessäni modernisoimaan pelin toiminnallisuutta ja tuomalla teeman koskettamaan nyky-yhteiskuntaa. Työn aihe oli itse keksitty, eikä toimeksiantajaa ollut, mutta halusin opinnäytetyöni tukevan Unity-pelimoottorin käytön oppimistani.Raportissa käyn läpi Arkanoid-pelin ja ”block breaker”-peligenren historiaa ja esittelen muutamia videopelihistorian pelejä, joilla on ollut valtava merkitys populaari- ja videopelikulttuurille. Esittelen myös opinnäytetyössäni käyttämiäni työkaluja sekä YouTube-sivustolta löytyviä tutoriaaleja, joissa opastetaan genren pelin teossa. Lopuksi kerron myös itse pelikehityksestä ja sen eri vaiheista. Opinnäytetyötä tehdessäni opin lisää Unity-pelimoottorista ja sen käytöstä. Myös sukellus videopelien historiaan toi lisää näkökulmaa pelien tekemiseen ja suunnitteluun. YouTube osoittautui erittäin hyväksi lähteeksi pelikehityksessä kohtaamieni ongelmien ratkaisuun, sillä yksikään ongelma ei jäänyt ilman ratkaisua. Goal of my thesis was to make a modernized working game demo for Android from a classic game Arkanoid using Unity Game Engine. Graphics were intentionally in minor part, while I con-centrated bringing in modern gameplay elements and theme that was reflecting current way of working in our society. I wanted to do this thesis to learn more about Unity Game Engine.In the report I’ll go through the history of Arkanoid and its genre “block breaker” and I’ll introduce few games that had a major impact in pop and videogame culture. I also talk briefly about the tools that I used in my thesis project and a couple of YouTube tutorials that help making game in the genre using Unity Game Engine. In the end of the report, I’ll also tell about the game development process.While doing the thesis I learned a lot about Unity Game Engine. Dive in the history of the “block breaker” genre gave me insights how games evolve and taught me about game design. In the end YouTube proved to be excellent resource in game development because none of the chal-lenges were left without a solution.