Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liiketoimintatiedon hallinta tiedolla johtamisessa: case LähiTapiola Lappi

Kallio, Heli (2022)

 
Avaa tiedosto
Kallio_Heli.pdf (1.430Mt)
Lataukset: 


Kallio, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820557
Tiivistelmä
Tiedolla johtamisella tarkoitetaan tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa organisaation suorituskyvyn parantamiseksi. Liiketoiminnan kontekstissa relevantti ja oikea-aikainen analysoitu tieto johtamisessa tekee liiketoiminnasta tuloksellisempaa ja parantaa yrityksen kilpailukykyä.

Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa analyysi LähiTapiola Lapin henkilöasiakkuuksista yhtiön päätöksenteon ja toimenpidesuunnittelun tueksi strategiakaudelle 2022–2026. Kehittämistehtävän tavoitteena oli liiketoimintatiedon hallinnan prosessia hyödyntäen määritellä liiketoiminnan tavoitteet ja analyysin tietotarpeet sekä saavuttaa analyysin avulla ymmärrys LähiTapiola Lapin henkilöasiakkuuksien nykytilasta.

Kehittämistyön tietoperusta muodostuu tiedolla johtamisesta, liiketoimintatiedon hallinnasta ja analytiikasta sekä vakuutusliiketoiminnasta kontekstina. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin LähiTapiola Lapin johdolle ja asiantuntijalle suunnatun kahden työpajan avulla ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.

Kehittämistyössä syntyneen henkilöasiakkuuksien analyysin perusteella LähiTapiola Lapin asiakasmäärä pienenee ja maksutulo kasvaa hitaasti, asiakkuuksissa on paljon potentiaalia kehittyä enemmän palveluja LähiTapiolaan keskittäviksi, asiointi on monikanavaista ja asiakaskokemus hyvällä tasolla sekä kannattavuus parantunut, mutta vaihtelee vakuutuslajeittain. Kehittämistyön perusteella LähiTapiola Lapin keskeisiä liiketoiminnan painopisteitä ovat asiakashankinta, asiakkuuksien laajentuminen, asiakaspoistuman hallinta, asiakaskokemuksen johtaminen, kanavaratkaisut sekä kannattavuuden hallinta. Analyysi edistää LähiTapiola Lapin valmiuksia johtaa tietoperustaisesti edellä mainittuja liiketoiminnan osa-alueita asiakkaan saaman hyödyn ja liiketoiminnan kasvattamiseksi kuluvalla strategiakaudella. Kehittämistyössä syntyi myös LähiTapiola Lapin liiketoimintatiedon hallinnan malli, jota yhtiö voi hyödyntää systemaattisen tiedolla johtamisen tukena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste