Kasvuhaluisten yritysten digimarkkinointiosaaminen: laadullinen tutkimus kasvuhaluisten pienten ja keskisuurten ohjelmistoalan B2B-myyntiä tekevien yritysten digitaalisen markkinoinnin osaamisesta sekä tilasta
Ikonen, Pinja; Hiltunen, Ella-Maija (2022)
Ikonen, Pinja
Hiltunen, Ella-Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä tutkimus kasvuhaluisten yritysten digimarkkinointiosaamisesta ja sen tilasta sekä selvittää tarkemmin ohjelmistoalan digimarkkinoinnin kyvykkyyttä ja tilannetta. Ohjelmistoalan kasvuhaluiset yritykset valikoituivat tutkimuksen populaatioksi, sillä ohjelmistoala on nopeasti kasvava toimiala, jonka myötä opinnäytetyön aihe on ajankohtainen.
Tietoperusta muodostui digitaalisen markkinoinnin perusperiaatteista sekä myyntisuppiloajattelusta digitaalisen markkinoinnin tekemisen tukena. Tietoperustaan kuuluvat myös digimarkkinoinnin strategiat, taktiikat sekä toimenpiteet niihin liittyen. Myös markkinoinnin kyvykkyydet sekä sen eri tasot eriteltiin tietoperustassa. Aineistona on käytetty paljon ajankohtaisia ja relevantteja kirjalähteitä sekä luotettavia verkkolähteitä, kuten tutkimuksia ja akateemisia artikkeleita.
Tämä laadullinen tapaustutkimus on toteutettu teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin laadullisia menetelmiä, ja tuloksia on tulkittu laajempaan kontekstiin erilaisten lähteiden avulla. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Tämän jälkeen tulokset analysoitiin taulukon avulla, josta ne olivat helposti nähtävissä. Tutkimuksen otanta koostui 10 kasvuhaluisesta ohjelmistoalan yrityksestä. Haastateltavat olivat toimitusjohtajia, liiketoimintajohtajia tai myynnin ja markkinoinnin osaajia.
Tutkimustulokset osoittivat, että digimarkkinoinnin osaaminen on ohjelmistoalan yrityksissä tämän populaation otannalla keskitasoista. Parhaiten hallussa olivat tietokannat ja niiden hallinta. Tämä ei välttämättä ole sattumaa otannan muodostuessa ohjelmistoalan yrityksistä. Esimerkiksi tätä ja monia muita tutkimuksen tuloksia käsiteltiin lisää tutkimuksen pohdintaosiossa.
Lopputuloksena voidaan tulkita tutkimuksen pohjalta, että markkinointiosaamisessa on ohjelmistoalan yrityksissä kehitettävää. On kuitenkin huomattava, etteivät saman alan yritykset välttämättä ole täysin verrattavissa toisiinsa, sillä heidän tarjoamansa tuotteet ja palvelut eroavat vahvasti toisistaan. On tiedostettava myös se, että tutkimuksen tuloksiin ovat voineet vaikuttaa haastateltavien subjektiiviset näkemykset yrityksistä. Siksi tuloksia käsiteltiin siten, että ne ovat haastateltavien näkemyksiä yrityksen markkinoinnin tilasta ja osaamisesta.
Kokonaisuudessaan tutkimuksen aihe on ajankohtainen, ja sitä on mielekästä tutkia. Yritysten kasvu riippuu vahvasti markkinoinnin osaamisesta, johon myös myynti linkittyy. On mielenkiintoista seurata, millainen osaamisen taso on ja miten osaamista ohjelmistoalalla kehitetään.
Tietoperusta muodostui digitaalisen markkinoinnin perusperiaatteista sekä myyntisuppiloajattelusta digitaalisen markkinoinnin tekemisen tukena. Tietoperustaan kuuluvat myös digimarkkinoinnin strategiat, taktiikat sekä toimenpiteet niihin liittyen. Myös markkinoinnin kyvykkyydet sekä sen eri tasot eriteltiin tietoperustassa. Aineistona on käytetty paljon ajankohtaisia ja relevantteja kirjalähteitä sekä luotettavia verkkolähteitä, kuten tutkimuksia ja akateemisia artikkeleita.
Tämä laadullinen tapaustutkimus on toteutettu teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin laadullisia menetelmiä, ja tuloksia on tulkittu laajempaan kontekstiin erilaisten lähteiden avulla. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Tämän jälkeen tulokset analysoitiin taulukon avulla, josta ne olivat helposti nähtävissä. Tutkimuksen otanta koostui 10 kasvuhaluisesta ohjelmistoalan yrityksestä. Haastateltavat olivat toimitusjohtajia, liiketoimintajohtajia tai myynnin ja markkinoinnin osaajia.
Tutkimustulokset osoittivat, että digimarkkinoinnin osaaminen on ohjelmistoalan yrityksissä tämän populaation otannalla keskitasoista. Parhaiten hallussa olivat tietokannat ja niiden hallinta. Tämä ei välttämättä ole sattumaa otannan muodostuessa ohjelmistoalan yrityksistä. Esimerkiksi tätä ja monia muita tutkimuksen tuloksia käsiteltiin lisää tutkimuksen pohdintaosiossa.
Lopputuloksena voidaan tulkita tutkimuksen pohjalta, että markkinointiosaamisessa on ohjelmistoalan yrityksissä kehitettävää. On kuitenkin huomattava, etteivät saman alan yritykset välttämättä ole täysin verrattavissa toisiinsa, sillä heidän tarjoamansa tuotteet ja palvelut eroavat vahvasti toisistaan. On tiedostettava myös se, että tutkimuksen tuloksiin ovat voineet vaikuttaa haastateltavien subjektiiviset näkemykset yrityksistä. Siksi tuloksia käsiteltiin siten, että ne ovat haastateltavien näkemyksiä yrityksen markkinoinnin tilasta ja osaamisesta.
Kokonaisuudessaan tutkimuksen aihe on ajankohtainen, ja sitä on mielekästä tutkia. Yritysten kasvu riippuu vahvasti markkinoinnin osaamisesta, johon myös myynti linkittyy. On mielenkiintoista seurata, millainen osaamisen taso on ja miten osaamista ohjelmistoalalla kehitetään.