Lasten hengitysvaikeudet ja niiden ensihoito : itseopiskelumateriaalin kehittäminen
Nieminen, Tiia; Peltola, Taika (2022)
Nieminen, Tiia
Peltola, Taika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020695
Tiivistelmä
Lapsipotilaat ovat suhteellisen harvinainen potilasryhmä ensihoidossa ja ensihoidon kohtaamilla lapsipotilailla hengitysvaikeudet ovat varsin yleisiä. Lisäksi lapsipotilaiden kohdalla on lukuisia farmakologisia, fyysisiä ja psyykkisiä erityispiirteitä, jotka tulee huomioida heitä tutkiessa ja hoitaessa. Ensihoitajat kokevat lapsipotilaiden kohtaamisen ja hoitamisen aiheuttavan epävarmuutta, stressiä ja pelkoa. Lapsipotilaiden hoitoon ja kohtaamiseen kaivataan lisää koulutusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskelumateriaalia lasten hengitysvaikeuksista ja niiden hoidosta ensihoidossa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin ensihoidon tutkinto-ohjelmalle. Tilaajana on Metropolia Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten hengitysvaikeuksia ja niiden ensihoitoa, ja siten lisätä ensihoitajaopiskelijoiden tietämystä aiheesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se pohjautui kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin 0–5-vuotiaiden lasten yleisimpiä akuutteja hengitysvaikeuksia. Työssä kuvattiin hengitysvaikeuksien syitä, kliinistä tutkimusta ja löydöksiä, hengitysvaikeuden arviointia sekä niiden ensihoitoa. Lisäksi tarkasteltiin hengityselimistön anatomiaa ja fysiologiaa sekä lapsen hengityselimistön anatomisia ja fysiologisia erityispiirteitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-diaesitys ja siihen pohjautuva tietotesti. Diaesityksen avulla opiskelija voi opiskella lasten hengitysvaikeuksista ja niiden ensihoidosta. Tietotestin avulla opiskelija voi kerrata tai testata oppimiaan asioita. Itseopiskelumateriaali soveltuu usealle ensihoidon tutkinto-ohjelman opintojaksolle oppimista tukevaksi tai syventäväksi materiaaliksi.
Jatkossa materiaalia olisi hyvä tuottaa myös yli viisivuotiaiden lasten hengitysvaikeuksista ja mahdollisesti laajentaa aihealuetta koskemaan myös esimerkiksi astmaa ja muita hengitysvaikeuksia, jotka eivät lukeudu lasten yleisimpiin akuutteihin hengitysvaikeuksiin. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa opiskelijoiden mielipiteitä jo olemassa olevien itseopiskelumateriaalien hyödyllisyydestä, jotta materiaalien laatua olisi mahdollista parantaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskelumateriaalia lasten hengitysvaikeuksista ja niiden hoidosta ensihoidossa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin ensihoidon tutkinto-ohjelmalle. Tilaajana on Metropolia Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten hengitysvaikeuksia ja niiden ensihoitoa, ja siten lisätä ensihoitajaopiskelijoiden tietämystä aiheesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se pohjautui kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin 0–5-vuotiaiden lasten yleisimpiä akuutteja hengitysvaikeuksia. Työssä kuvattiin hengitysvaikeuksien syitä, kliinistä tutkimusta ja löydöksiä, hengitysvaikeuden arviointia sekä niiden ensihoitoa. Lisäksi tarkasteltiin hengityselimistön anatomiaa ja fysiologiaa sekä lapsen hengityselimistön anatomisia ja fysiologisia erityispiirteitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-diaesitys ja siihen pohjautuva tietotesti. Diaesityksen avulla opiskelija voi opiskella lasten hengitysvaikeuksista ja niiden ensihoidosta. Tietotestin avulla opiskelija voi kerrata tai testata oppimiaan asioita. Itseopiskelumateriaali soveltuu usealle ensihoidon tutkinto-ohjelman opintojaksolle oppimista tukevaksi tai syventäväksi materiaaliksi.
Jatkossa materiaalia olisi hyvä tuottaa myös yli viisivuotiaiden lasten hengitysvaikeuksista ja mahdollisesti laajentaa aihealuetta koskemaan myös esimerkiksi astmaa ja muita hengitysvaikeuksia, jotka eivät lukeudu lasten yleisimpiin akuutteihin hengitysvaikeuksiin. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa opiskelijoiden mielipiteitä jo olemassa olevien itseopiskelumateriaalien hyödyllisyydestä, jotta materiaalien laatua olisi mahdollista parantaa.