Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Kaikkien pitäs saada tuntee se olo, että on turvallinen olla.” : nuorten antamia merkityksiä koettuun turvallisuuteen sekä tunnetaitoihin liittyen

Säkkinen, Rosa; Änkiläinen, Sonja (2022)

 
Avaa tiedosto
Sakkinen_Ankilainen.pdf (449.9Kt)
Lataukset: 


Säkkinen, Rosa
Änkiläinen, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ja tuoda ilmi, millaisia merkityksiä RageStop – turvallisuus ja tunteet oppimisen perustana -hankkeen toimintamallin pilotointiin osallistuneet nuoret antavat tunnetaitoihin ja koettuun turvallisuuden tunteeseen liittyen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten nuoret määrittelevät tunnetaitoja ja koettua turvallisuutta, millaisia ajatuksia kyseiset teemat nuorissa herättävät ja millaisia kokemuksia nuorilla on näistä teemoista. Tietoperusta käsittelee turvallisuuteen ja tunnetaitoihin liittyviä käsitteitä yksilön hyvinvoinnin, sosiaalisten suhteiden sekä oppimisen näkökulmasta.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui viisi Pohjankartanon peruskoulun 10. luokkalaista nuorta, jotka olivat osallistuneet aiemmin syksyllä ja keväällä RageStop – turvallisuus ja tunteet oppimisen perustana -hankkeen työpajoihin. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittain. Analysoidut teemat olivat turvallisuus, tunteiden tunnistaminen, tunnesäätely sekä tunteiden ja koetun turvallisuuden vaikutus oppimiseen ja koulussa jaksamiseen.

Tutkimustulosten mukaan nuoret ymmärtävät ja tiedostavat tunnetaitojen sekä turvallisuuden merkityksen arjessa ja koulunkäynnissä. Kokemukset turvallisuutta tukevista ja turvattomuutta aiheuttavista tekijöistä sekä tunnetaidoista näyttäytyivät nuorten kuvauksissa konkreettisina, arkisina esimerkkeinä. Nuoret kokivat turvallisuuden ja tunnetaidot merkityksellisiksi oman hyvinvoinnin, sosiaalisten suhteiden sekä oppimisen ja koulussa viihtymisen näkökulmasta. Kukaan haastatelluista nuorista ei muistanut tai osannut kuvata koulupolkunsa ajalta tilannetta, jossa tunnetaitoja tai turvallisuutta olisi käsitelty. Jokainen nuori oli sitä mieltä, että näiden aiheiden käsittely koulussa olisi tärkeää.

Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa selvittää, mitä merkitystä sosiaali-, terveys- ja opetusalan ammattilaisten koetulla turvallisuudella ja tunnetaidoilla on asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen kannalta. Kiinnostavaa olisi myös selvittää, miten RageStop – turvallisuus ja tunteet oppimisen perustana -hankkeessa tuotetun toimintamallin käyttöönotto eri organisaatioissa ja ammattiryhmissä on vaikuttanut ammattilaisten ja asiakkaiden käsityksiin toimintamallin keskeisistä teemoista.
 
The purpose of this thesis was to describe, which meanings adolescents give about experienced safety and emotional skills. The aim was to provide information about how the interviewed adolescents define emotional skills and experienced safety, what thoughts do these themes evoke among the adolescents and which kind of experiences do the adolescents have about these themes. The interviewed adolescents had participated in RageStop – safety and feelings as a foundation of the learning -project’s workshops.

This thesis is a qualitative study, and its data was collected through theme-based interviews. Five Pohjankartano school’s tenth graders participated in this study. Collected data was analysed using thematic analysis. Analysed themes were safety, recognition of feelings, emotional regulation and how emotions and experienced safety effect on learning and school satisfaction.

According to study results, the informants understand and acknowledge the meaning of emotional skills and experienced safety both in their everyday life and school satisfaction. The adolescents described that safety and emotional skills are relevant to their well-being, social relationships, learning and studying. Every informant thought that the discussion of safety and emotional regulation in the school world would be important and useful.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste