Positiivinen mielenterveys yläkouluikäisen nuoren voimavarana
Nivakoski, Mimmi (2022)
Nivakoski, Mimmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa mielenterveydellinen ohjaustuokio yläkouluikäisille nuorille, Oulun Myllyojalla sijaitsevalla nuorisotalolla. Ohjaustuokio oli nimeltään Positiivisen mielenterveyden iltapäivä. Opinnäytetyön päätavoitteena oli nuorten mielenterveyden tukeminen. Pidemmän aikavälin tavoitteena on, että nuoret saisivat ohjaustuokiosta sisäisiä voimavaroja omaan arkeen ja tulevaisuuteen, sekä oppisivat hyödyntämään mielenterveyttä edistäviä arkisia valintoja.
Positiivisen mielenterveyden iltapäivä oli kokonaiskestoltaan noin kaksi tuntia, joka sisälsi ohjaustuokion ja vapaamuotoisen kahvituksen. Ohjaustuokion teoriaosuus rakentui aiheista: positiivinen mielenterveys, mielenterveyden suoja- ja riskitekijät, mielenterveyden tukeminen, mielenhyvinvoinnin osa-alueet ja myötätunto itseään kohtaan. Teorioiden pohjalta tehtiin ohjaustuokioon PowerPoint-esitys. Ohjaustuokiossa hyödynnettiin Mieli Ry:n tuottamaa mielenterveyden käsi -julistetta. Mielenterveyden käsi -juliste toimi apuvälineenä, kun pohdimme mielenterveyden arkisia vaikuttajia. Toiminnallisen tapahtuman arviointi tapahtui palautekyselyyn sekä saatuun suulliseen palautteeseen perustuen. Palautekysely tehtiin Webropol-alustalla.
Mielenterveyden iltapäivän toteutus oli onnistunut ja nuoret kokivat positiivisen mielenterveyden aiheen tärkeäksi. Jatkokehittääkseen tulevia mielenterveyden edistämisen tapahtumia, voisi nuorille suunnitella tunnetaitoihin tai stressinhallintaan liittyvän harjoitteen.
Positiivisen mielenterveyden iltapäivä oli kokonaiskestoltaan noin kaksi tuntia, joka sisälsi ohjaustuokion ja vapaamuotoisen kahvituksen. Ohjaustuokion teoriaosuus rakentui aiheista: positiivinen mielenterveys, mielenterveyden suoja- ja riskitekijät, mielenterveyden tukeminen, mielenhyvinvoinnin osa-alueet ja myötätunto itseään kohtaan. Teorioiden pohjalta tehtiin ohjaustuokioon PowerPoint-esitys. Ohjaustuokiossa hyödynnettiin Mieli Ry:n tuottamaa mielenterveyden käsi -julistetta. Mielenterveyden käsi -juliste toimi apuvälineenä, kun pohdimme mielenterveyden arkisia vaikuttajia. Toiminnallisen tapahtuman arviointi tapahtui palautekyselyyn sekä saatuun suulliseen palautteeseen perustuen. Palautekysely tehtiin Webropol-alustalla.
Mielenterveyden iltapäivän toteutus oli onnistunut ja nuoret kokivat positiivisen mielenterveyden aiheen tärkeäksi. Jatkokehittääkseen tulevia mielenterveyden edistämisen tapahtumia, voisi nuorille suunnitella tunnetaitoihin tai stressinhallintaan liittyvän harjoitteen.