Varhaiskasvatuksen myönteiset digiaskeleet kohti tulevaa: tutkimuksellinen kehittämistyö varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen kehittämisen toimintamallista Lahden kaupungissa
Ruusunen, Suvi (2022)
Ruusunen, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420829
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen digitalisaatio ja sen kehittäminen ovat ajankohtaisia teemoja yhteiskunnan toimintojen digitalisoituessa. Digitalisaation merkityksen kasvu näkyy muun muassa erilaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Tutkimuksellisen kehittämistyöni tarkoituksena oli päivittää Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategia taustamateriaaleineen huomioiden uudistuneen varhaiskasvatussuunnitelman vaatimukset. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tehdä toimintamalli Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittämiseksi. Kehittämistyön lähestymistapa oli laadullinen tutkimus ja tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmänä käytin yhteiskehittämistä. Samalla TVT-strategian nimi muutettiin Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategiaksi. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu varhaiskasvatuksen digitalisaatiossa huomioitavista teemoista.
Opinnäytetyö jakaantui kahteen eri osaan; tutkimus- ja kehittämisosaan. Tutkimusosan tarkoituksena oli kuvata Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisien taitojen nykytila. Tutkimusosan tavoitteena oli kartoittaa Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiota edistävät ja estävät tekijät. Tutkimusvaiheessa kerättiin tietoa Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa aikaisemmin toteutettujen kyselyiden tuloksista. Kyselyyn vastasi 245 henkilöä. Kehittämisosan tarkoituksena oli luoda toimintamalli varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli luodun toimintamallin avulla määritellä ne toimenpiteet, joilla asetettaviin henkilöstön digiosaamisen tavoitteisiin päästään. Kehittämisvaiheessa järjestettiin kolme digitalisaatiostrategian työpajaa, jotka toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena muodostui Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategia, jonka yhtenä osana on varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen kehittämismalli.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaaliset taidot vaihtelevat aloittelijoista osaajiin. Tutkimuksessa ilmeni, että digitaitojen vastuullinen käyttö ja taitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää. Huomiota tulee kiinnittää laitteiden määrään, laitteiden ja verkkojen toimivuuteen, sekä asiakkaiden sähköisiin asiointipalveluihin. Lisäksi henkilöstön ja työyhteisöjen asennemuutos digitalisaatiota kohtaan hyväksyvämpään suuntaan on oleellista, jotta henkilöstön digitaalinen osaaminen voi kehittyä. Seuraavia kehittämisvaiheita ja -ideoita ovat miten varhaiskasvatuksen digitalisaation kehittäminen vaikuttaa lasten digitaitojen kehittymiseen sekä eri varhaiskasvatusmuotojen digitalisaation toteuttamiskeinojen tutkiminen. Jatkossa olisi tärkeää tutkia, miten varhaiskasvatuksen ammattilaisten koulutuksessa huomioidaan digitalisaation vaikutukset varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön.
Opinnäytetyö jakaantui kahteen eri osaan; tutkimus- ja kehittämisosaan. Tutkimusosan tarkoituksena oli kuvata Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisien taitojen nykytila. Tutkimusosan tavoitteena oli kartoittaa Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiota edistävät ja estävät tekijät. Tutkimusvaiheessa kerättiin tietoa Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa aikaisemmin toteutettujen kyselyiden tuloksista. Kyselyyn vastasi 245 henkilöä. Kehittämisosan tarkoituksena oli luoda toimintamalli varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli luodun toimintamallin avulla määritellä ne toimenpiteet, joilla asetettaviin henkilöstön digiosaamisen tavoitteisiin päästään. Kehittämisvaiheessa järjestettiin kolme digitalisaatiostrategian työpajaa, jotka toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena muodostui Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen digitalisaatiostrategia, jonka yhtenä osana on varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen kehittämismalli.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaaliset taidot vaihtelevat aloittelijoista osaajiin. Tutkimuksessa ilmeni, että digitaitojen vastuullinen käyttö ja taitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää. Huomiota tulee kiinnittää laitteiden määrään, laitteiden ja verkkojen toimivuuteen, sekä asiakkaiden sähköisiin asiointipalveluihin. Lisäksi henkilöstön ja työyhteisöjen asennemuutos digitalisaatiota kohtaan hyväksyvämpään suuntaan on oleellista, jotta henkilöstön digitaalinen osaaminen voi kehittyä. Seuraavia kehittämisvaiheita ja -ideoita ovat miten varhaiskasvatuksen digitalisaation kehittäminen vaikuttaa lasten digitaitojen kehittymiseen sekä eri varhaiskasvatusmuotojen digitalisaation toteuttamiskeinojen tutkiminen. Jatkossa olisi tärkeää tutkia, miten varhaiskasvatuksen ammattilaisten koulutuksessa huomioidaan digitalisaation vaikutukset varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön.