Työssäoppimisen ohjauksen ja arvioinnin kehittäminen ajoneuvoasentajan ammatillisessa koulutuksessa
Aholainen, Markku; Salin, Esa (2022)
Aholainen, Markku
Salin, Esa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen ja arvioinnin kehittäminen toisen asteen ajoneuvoasentajien koulutusalalla. Tässä työssä arvioidaan työ-paikallatapahtuvan koulutuksen (KOSO ja OPSO) nykyinen tila huomioiden vuoden 2018 alussa reformin myötä tulleet uudistukset, jolloin ammatillinen koulutus uudistettiin osaamisperustaiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi tässä työssä selvitettiin, minkälaisia kehittämis-kohteita löytyy työpaikalla tapahtuvan koulutuksen nykyisistä toteuttamistavoista. Osatavoitteena tässä työssä on kehittää oppilaan ammattiosaamisen näytön arviointia ja siihen liittyvää havainnointia.
Tämä tutkimus rajataan ajoneuvoasentajien pakolliseen auton tai moottoripyörän huoltamisen osatutkintoon, jonka laajuus on 45 osaamispistettä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella opiskelijoille, työpaikkaohjaajille sekä ammatillisille opettajille. Kyselyllä selviteltiin, miten työ-paikkaohjaajat, opiskelijat sekä ammatilliset opettajat kokevat työpaikalla tapahtuvan koulutuksen käytännön toteutuksen ja, mitä kehitysideoita löytyisi. Kyselyiden avulla laadittiin ohje työ-paikalla tapahtuvan koulutuksen käytännön järjestelyihin sekä havainnointilomake oppilaan am-matillisen osaamisen näytön arviointia varten. Kyselyt toteutettiin syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana.
Tutkimuksen perusteella työpaikalla tapahtuva koulutus toteutuu hyvin, vaikka vuoden 2018 jälkeen se on työpaikoilla lisääntynyt. Työpaikkaohjaajilla on tiedossa, miten nykyään oppilaan koulutus järjestetään käytännössä ja miten se arvioidaan yleensä harjoittelun päätteeksi. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin tietoa, mihin asioihin pitää tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota. Näitä ovat yhteyden pitoon liittyvät seikat kuten ajankohdat ohjauskeskusteluille ja niiden järjestäminen käytännössä. Tutkimuksen avulla saatiin luotua työpaikalla tapahtuvan koulutuksen järjestämisen ohje, joka sisältää kaikkien osapuolten yhteystiedot sekä perehdytysohjeen. Lisäksi tutkimuksen perusteella kehitettiin havainnointilomake, jota voi helposti muokata sopimaan mitä vain osatutkintoja huomioiden myös tulevat uudet tutkinnonperusteet.
Tämä tutkimus rajataan ajoneuvoasentajien pakolliseen auton tai moottoripyörän huoltamisen osatutkintoon, jonka laajuus on 45 osaamispistettä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella opiskelijoille, työpaikkaohjaajille sekä ammatillisille opettajille. Kyselyllä selviteltiin, miten työ-paikkaohjaajat, opiskelijat sekä ammatilliset opettajat kokevat työpaikalla tapahtuvan koulutuksen käytännön toteutuksen ja, mitä kehitysideoita löytyisi. Kyselyiden avulla laadittiin ohje työ-paikalla tapahtuvan koulutuksen käytännön järjestelyihin sekä havainnointilomake oppilaan am-matillisen osaamisen näytön arviointia varten. Kyselyt toteutettiin syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana.
Tutkimuksen perusteella työpaikalla tapahtuva koulutus toteutuu hyvin, vaikka vuoden 2018 jälkeen se on työpaikoilla lisääntynyt. Työpaikkaohjaajilla on tiedossa, miten nykyään oppilaan koulutus järjestetään käytännössä ja miten se arvioidaan yleensä harjoittelun päätteeksi. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin tietoa, mihin asioihin pitää tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota. Näitä ovat yhteyden pitoon liittyvät seikat kuten ajankohdat ohjauskeskusteluille ja niiden järjestäminen käytännössä. Tutkimuksen avulla saatiin luotua työpaikalla tapahtuvan koulutuksen järjestämisen ohje, joka sisältää kaikkien osapuolten yhteystiedot sekä perehdytysohjeen. Lisäksi tutkimuksen perusteella kehitettiin havainnointilomake, jota voi helposti muokata sopimaan mitä vain osatutkintoja huomioiden myös tulevat uudet tutkinnonperusteet.