Kampaajien tavoittaminen digitaalisilla markkinointialustoilla multibrändiyrityksen näkökulmasta
Salminen, Maiju (2022)
Salminen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys some- ja vaikuttajamarkkinoinnilla on kampaajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Henkel Oy:lle ja sen keskeisenä tarkoituksena oli selvittää kampaajien ostokäyttäytymistä Henkelin omien hiustuotebrändien ACT NOWn!, Authentic Beauty Conceptin ja Schwarzkopf Professionalin asiakkaiden näkökulmasta. Oleellista opinnäytetyössä oli vertailla saatuja tuloksia eri brändien asiakkaiden lisäksi myös eri sukupolvien näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui multibrändi-strategiaa, digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sukupolvieroja käsittelevistä lähteistä. Tietoperustassa tarkasteltiin muun muassa multibrändi-strategian hyötyjä ja haittoja sekä erilaisten sosiaalisen median kanavien ja vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä digimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää, jonka tarkoituksena oli mitata saatuja tuloksia numeerisesti. Saadut tulokset analysoitiin selvityksessä mukana olevien brändien asiakkaiden sekä eri sukupolviin kuuluvien vastaajien näkökulmasta. Tuloksia analysoitiin pääasiassa prosenttilukuja ja vastausten keskiarvoja hyödyntäen.
Keskeisenä tuloksissa nousi esiin se, että kampaajat arvostavat perinteistä lähestymistapaa, jossa myyntiedustaja esittelee heille tuotteet enemmän kuin digitaalista markkinointia. He haluavat nähdä tuotteiden mainoksia mieluummin ammattilaislehdestä kuin digitaalisilta markkinointialustoilta. Myös eri brändien asiakkaiden ja eri sukupolvien välillä ilmeni eroja.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui multibrändi-strategiaa, digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sukupolvieroja käsittelevistä lähteistä. Tietoperustassa tarkasteltiin muun muassa multibrändi-strategian hyötyjä ja haittoja sekä erilaisten sosiaalisen median kanavien ja vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä digimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää, jonka tarkoituksena oli mitata saatuja tuloksia numeerisesti. Saadut tulokset analysoitiin selvityksessä mukana olevien brändien asiakkaiden sekä eri sukupolviin kuuluvien vastaajien näkökulmasta. Tuloksia analysoitiin pääasiassa prosenttilukuja ja vastausten keskiarvoja hyödyntäen.
Keskeisenä tuloksissa nousi esiin se, että kampaajat arvostavat perinteistä lähestymistapaa, jossa myyntiedustaja esittelee heille tuotteet enemmän kuin digitaalista markkinointia. He haluavat nähdä tuotteiden mainoksia mieluummin ammattilaislehdestä kuin digitaalisilta markkinointialustoilta. Myös eri brändien asiakkaiden ja eri sukupolvien välillä ilmeni eroja.