Vaativan erityisen tuen opiskelijoiden työllistyminen autoalan työtehtäviin
Tyyskä, Marko (2022)
Tyyskä, Marko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ammattiopisto Luovilta valmistuvien ajoneuvoasentajien työllistyneisyyttä alan työtehtäviin ja tutkia, kuinka erilaiset oppimisvaikeudet vaikuttavat opiskelijan opintoihin. Lisäksi työssä haettiin vastauksia myös siihen, millaisen erityisentuen tarpeen omaavalle opiskelijalle ajoneuvoala voisi parhaiten soveltua. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin niitä keinoja ja tukimuotoja, joilla Ammattiopisto Luovi voisi tarjota autoalan opiskelijoilleen mahdollisimman hyvää, yksilöityä opetusta ja tätä myöten paremmat työllistymismahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin puhelimitse puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Edellä mainitulla menetelmällä haastattelut oli mahdollista suorittaa haastateltaville helppoina, vuorovaikutteisina keskusteluina. Tutkimuksen lähteinä käytettiin haastattelujen lisäksi kirjallisuutta ja alan internet-julkaisuja. Tuloksia tulkittiin laadullisin analyysimenetelmin. Haastattelijan oman ammatillinen näkemys oli merkittävässä roolissa haastattelun suorittamisessa sekä tulosten tulkitsemisessa.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa käytiin läpi tutkimuksen tavoite ja tutkimusmenetelmän valinta. Tutkimuksen toisessa osassa kuvattiin ammatillisen erityisopetuksen tilannetta ja järjestämistä Suomessa sekä Ammattiopisto Luovissa. Lisäksi paneuduttiin erityisen vaativan tuen ammatillisen opetuksen järjestämiseen yleisesti.
Kolmannessa luvussa pohdittiin autoalan tulevaisuuden vaatimuksia ja käytiin läpi haastatteluun valittujen entisten opiskelijoiden erityisopetuksen perusteita ja niiden vaikutusta saavutettuun todistuksen (tutkintotodistus, mukautettu tutkintotodistus, todistus suoritetuista tutkinnon osista).
Neljännessä luvussa käytiin läpi haastattelun tulokset ja viidennessä luvussa ratkaisuja saatuihin vastauksiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitysehdotuksia niin opiskelijavalinnan parantamiseksi, opetusmateriaalien ja menetelmien kehittämiseksi kuin opetushenkilökunnan osaamisen tason ylläpitämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin puhelimitse puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Edellä mainitulla menetelmällä haastattelut oli mahdollista suorittaa haastateltaville helppoina, vuorovaikutteisina keskusteluina. Tutkimuksen lähteinä käytettiin haastattelujen lisäksi kirjallisuutta ja alan internet-julkaisuja. Tuloksia tulkittiin laadullisin analyysimenetelmin. Haastattelijan oman ammatillinen näkemys oli merkittävässä roolissa haastattelun suorittamisessa sekä tulosten tulkitsemisessa.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa käytiin läpi tutkimuksen tavoite ja tutkimusmenetelmän valinta. Tutkimuksen toisessa osassa kuvattiin ammatillisen erityisopetuksen tilannetta ja järjestämistä Suomessa sekä Ammattiopisto Luovissa. Lisäksi paneuduttiin erityisen vaativan tuen ammatillisen opetuksen järjestämiseen yleisesti.
Kolmannessa luvussa pohdittiin autoalan tulevaisuuden vaatimuksia ja käytiin läpi haastatteluun valittujen entisten opiskelijoiden erityisopetuksen perusteita ja niiden vaikutusta saavutettuun todistuksen (tutkintotodistus, mukautettu tutkintotodistus, todistus suoritetuista tutkinnon osista).
Neljännessä luvussa käytiin läpi haastattelun tulokset ja viidennessä luvussa ratkaisuja saatuihin vastauksiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitysehdotuksia niin opiskelijavalinnan parantamiseksi, opetusmateriaalien ja menetelmien kehittämiseksi kuin opetushenkilökunnan osaamisen tason ylläpitämiseksi.