Ulkoinen työnantajakuva rekrytointiprosessissa: Oy Pohjolan Liikenne Ab
Koirikivi, Riikka (2022)
Koirikivi, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayhtiön eli Oy Pohjolan Liikenne Ab:n ulkoisen työnantajakuvan nykytila työnhakijoiden näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, oliko Tampereen linja-autonkuljettajien rekrytointiprosessi onnistunut. Tavoitteena oli myös luoda selvityksen pohjalta mahdollisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui rekrytoinnista ja työnantajakuvasta. Tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessin vaiheita, onnistuneen rekrytoinnin hyötyjä yritykselle ja rekrytoinnin merkitystä osana työnantajakuvaa. Tietoperustassa määriteltiin ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva ja käsiteltiin niiden välistä yhteyttä.
Opinnäytetyön selvityksen kohderyhmänä olivat Tampereelle linja-autonkuljettajiksi hakeneet työntekijät. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja menetelmänä anonyymiä kyselylomaketta, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin yhdeksällekymmenelle hakijalle, ja kuusikymmentäseitsemän vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli siten seitsemänkymmentäneljä.
Selvityksen avulla saatiin tietää ulkoisen työnantajakuvan nykytila ja muodostettua kokonaiskuva rekrytointiprosessista. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhtiön ulkoinen työnantajakuva oli hyvä ja osalla hakijoista ulkoinen työnantajakuva parani entisestään rekrytointiprosessin aikana. Rekrytointia pidettiin selkeänä, suoraviivaisena sekä asiantuntevana. Suurin osa vastaajista suosittelisi Pohjolan Liikennettä rekrytointiprosessin perusteella ystävälle tai perheenjäsenelleen, mikä on konkreettinen mittari siihen, että rekrytointiprosessi oli onnistunut. Selvityksen pohjalta pystyttiin antamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia rekrytointiprosessin parantamiseksi ja ulkoisen työnantajakuvan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui rekrytoinnista ja työnantajakuvasta. Tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessin vaiheita, onnistuneen rekrytoinnin hyötyjä yritykselle ja rekrytoinnin merkitystä osana työnantajakuvaa. Tietoperustassa määriteltiin ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva ja käsiteltiin niiden välistä yhteyttä.
Opinnäytetyön selvityksen kohderyhmänä olivat Tampereelle linja-autonkuljettajiksi hakeneet työntekijät. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja menetelmänä anonyymiä kyselylomaketta, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin yhdeksällekymmenelle hakijalle, ja kuusikymmentäseitsemän vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli siten seitsemänkymmentäneljä.
Selvityksen avulla saatiin tietää ulkoisen työnantajakuvan nykytila ja muodostettua kokonaiskuva rekrytointiprosessista. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhtiön ulkoinen työnantajakuva oli hyvä ja osalla hakijoista ulkoinen työnantajakuva parani entisestään rekrytointiprosessin aikana. Rekrytointia pidettiin selkeänä, suoraviivaisena sekä asiantuntevana. Suurin osa vastaajista suosittelisi Pohjolan Liikennettä rekrytointiprosessin perusteella ystävälle tai perheenjäsenelleen, mikä on konkreettinen mittari siihen, että rekrytointiprosessi oli onnistunut. Selvityksen pohjalta pystyttiin antamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia rekrytointiprosessin parantamiseksi ja ulkoisen työnantajakuvan kehittämiseksi.