Oppimisen polku : Keravan Keskuskoulun laajennus
Gustafsson, Ronja (2022)
Gustafsson, Ronja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100820986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100820986
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Oppimisen polku – Keravan Keskuskoulun laajennus tutkitaan kirjallisuuden ja referenssien kautta erilaisia tapoja laajentaa rakennuksia. Opinnäytetyössä esimerkkikohteena toimii Keravan Keskuskoulu ja opinnäytetyön tavoitteena on luonnossuunnitelma Keskuskoulun laajennuksesta.
Laajentaminen on haastava suunnittelun muoto, sillä laajennus vaikuttaa aina jollain tavoin alkuperäiseen rakennukseen. Laajentamisen hyötyjä ovat muun muassa rakennusperinnön säilyttäminen sekä resurssien säästäminen ja näin ollen ekologisuus ja taloudellisuus.
Laajennuksia on monenlaisia ja hyvin eri kokoisia. Opinnäytetyössä laajennusreferenssejä määritellään sopeutumisasteen ja laajennustyypin mukaan. Sopeutumisasteella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä sitä, kuinka paljon laajennusosa ottaa vaikutteita alkuperäisestä rakennuksesta. Laajennus voi olla alkuperäisen rakennuksen tyyliä kopioiva tai vaihtoehtoisesti täysin kontrastinen. Laajennustyyppejä on monenlaisia, muutamia ovat esimerkiksi rakennusta jatkava, erillinen, korottava ja maanalainen laajennus.
Eri laajennusvaihtoehtoja analysoimalla opinnäytetyössä on tultu johtopäätökseen, että sopivin tapa laajentaa Keskuskoulua on erillinen laajennus, joka kuitenkin kiinnittyy Keskuskouluun käytävällä. Näin ollen Keskuskoulun julkisivut säilyvät lähes koskemattomina, mutta käytävä yhdistää koulun ja laajennusosan kokonaisuudeksi. Laajennusosa ottaa joitakin vaikutteita Keskuskoulusta, mitkä sitovat osat yhteen, mutta pyrkimys ei ole historioivaan rakennukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on luonnossuunnitelma Keskuskoulun laajennuksesta, joka on kerrosalaltaan noin 5000 m². Laajennuksen nimi on Oppimisen polku. Koululaajennus ottaa vaikutteita Keskuskoulun pohjasta, julkisivuista, sekä massan korkeudesta.
Laajentaminen on haastava suunnittelun muoto, sillä laajennus vaikuttaa aina jollain tavoin alkuperäiseen rakennukseen. Laajentamisen hyötyjä ovat muun muassa rakennusperinnön säilyttäminen sekä resurssien säästäminen ja näin ollen ekologisuus ja taloudellisuus.
Laajennuksia on monenlaisia ja hyvin eri kokoisia. Opinnäytetyössä laajennusreferenssejä määritellään sopeutumisasteen ja laajennustyypin mukaan. Sopeutumisasteella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä sitä, kuinka paljon laajennusosa ottaa vaikutteita alkuperäisestä rakennuksesta. Laajennus voi olla alkuperäisen rakennuksen tyyliä kopioiva tai vaihtoehtoisesti täysin kontrastinen. Laajennustyyppejä on monenlaisia, muutamia ovat esimerkiksi rakennusta jatkava, erillinen, korottava ja maanalainen laajennus.
Eri laajennusvaihtoehtoja analysoimalla opinnäytetyössä on tultu johtopäätökseen, että sopivin tapa laajentaa Keskuskoulua on erillinen laajennus, joka kuitenkin kiinnittyy Keskuskouluun käytävällä. Näin ollen Keskuskoulun julkisivut säilyvät lähes koskemattomina, mutta käytävä yhdistää koulun ja laajennusosan kokonaisuudeksi. Laajennusosa ottaa joitakin vaikutteita Keskuskoulusta, mitkä sitovat osat yhteen, mutta pyrkimys ei ole historioivaan rakennukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on luonnossuunnitelma Keskuskoulun laajennuksesta, joka on kerrosalaltaan noin 5000 m². Laajennuksen nimi on Oppimisen polku. Koululaajennus ottaa vaikutteita Keskuskoulun pohjasta, julkisivuista, sekä massan korkeudesta.