Asentajaresurssien hallinta projektityöskentelyssä
Veckman, Mikael (2022)
Veckman, Mikael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100921004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100921004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää talotekniikan asentajaresurssien hallintaa ja luoda uusi menetelmä kohdistaa resursseja eri työmaiden välillä. Työ on tehty Caverion Suomi Oy:lle, joka on osa Caverion-konsernia.
Työssä tutkittiin resurssien suunnittelun, seurannan ja ennustamisen vaikutuksia projektin kokonaisuuteen aikataulun ja talouden osalta. Työssä tuotiin esille resurssisuunnittelun haasteita moniprojektiympäristössä. Opinnäytetyössä käytiin myös läpi resurssimäärän vaikutuksia urakkaryhmän työskentelyyn ja urakka-ansioihin. Tavoitteena oli selventää hyvän resurssisuunnittelun merkitystä projektin onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri vaihtoehtoja toteuttaa resurssienhallintatyökalu yrityksen käyttöön. Työkalun toteutustavasta ja tarpeista käytiin asennuspäällikön kanssa keskusteluja. Keskusteluissa käytiin läpi uuden työkalun vaatimuksia ja ongelmia, joita vanhassa resurssitaulukossa on ollut. Uuden työkalun haluttiin olevan selkeä ja helppokäyttöinen, mistä näkee nopeasti vapautuvat ja tarvittavat resurssit ja resurssien jakautumisen eri työmaiden välillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tehtyä yrityksen käyttöön uusi Excel-taulukko asentajaresurssien hallintaan.
Työssä tutkittiin resurssien suunnittelun, seurannan ja ennustamisen vaikutuksia projektin kokonaisuuteen aikataulun ja talouden osalta. Työssä tuotiin esille resurssisuunnittelun haasteita moniprojektiympäristössä. Opinnäytetyössä käytiin myös läpi resurssimäärän vaikutuksia urakkaryhmän työskentelyyn ja urakka-ansioihin. Tavoitteena oli selventää hyvän resurssisuunnittelun merkitystä projektin onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri vaihtoehtoja toteuttaa resurssienhallintatyökalu yrityksen käyttöön. Työkalun toteutustavasta ja tarpeista käytiin asennuspäällikön kanssa keskusteluja. Keskusteluissa käytiin läpi uuden työkalun vaatimuksia ja ongelmia, joita vanhassa resurssitaulukossa on ollut. Uuden työkalun haluttiin olevan selkeä ja helppokäyttöinen, mistä näkee nopeasti vapautuvat ja tarvittavat resurssit ja resurssien jakautumisen eri työmaiden välillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tehtyä yrityksen käyttöön uusi Excel-taulukko asentajaresurssien hallintaan.