Myyntilaskutusprosessin kehittäminen : Case Yritys X Oy
Cakal, Irina (2022)
Cakal, Irina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021015
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myyntilaskutusprosessia kohdeyrityksessä ja selvittää miten eri sidosryhmät, osastot sekä järjestelmät osallistuvat prosessiin. Työn tarkoituksena oli tunnistaa myyntilaskutusprosessiin liittyvät haasteet ja antaa kohdeyrityksen johdolle hyödyllisiä kehitysehdotuksia ja uusia näkökulmia siihen, miten prosesseihin liittyviä haasteita voidaan pienentää tai poistaa yrityksen jatkuvan toiminnan ja kannattavuuden parantamiseksi. Tässä tutkimuksessa käsitellään eniten kohdeyrityksen myyntilaskutusprosessia ja siihen perustuva analyysia.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja kehittämishankkeena toimeksiantajalle, jolloin tutkimuksellista osiota käytettiin lähinnä selvityksen tekemisenä. Tutkimus lähti liikkeelle tavoitteesta ymmärtää nykytilanne ja vaikuttaa muutokseen kohdeorganisaatiossa sekä aktiivisella osallistumisella tähän muutokseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena lisäksi siinä on myös käytetty tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia ja tilastoihin sekä työohjeisiin perustuvaa tietoa. Opinnäytetyön viitekehys perustuu prosessien kehittämiseen, jossa sisäisen toiminnan kehittämisen lisäksi otetaan huomioon asiakkaan kokemus ja näkökulma.
Kehitystyön tuloksena kohdeyritys sai selville, mitä toimenpiteitä ja muutoksia laskutusprosessi vaati sekä sai käyttöönsä hyödyllisiä kehitysehdotuksia ja uusia näkemyksiä siitä, miten prosessin haasteita voidaan vähentää tai poistaa. Näiden ehdotusten toteuttaminen kohdeyrityksessä vähentäisi laskutusvirheitä ja viivästyksiä saatavien maksamisessa sekä pienentäisi prosessiin sidoksissa olevia kustannuksia, mikä parantaa yrityksen kannattavuutta, tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi kehittämishanke laajensi ymmärrystä prosessista ja sen vaikutuksesta kohdeorganisaatioon sekä selkiytti prosessiin liittyviä vastuita.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja kehittämishankkeena toimeksiantajalle, jolloin tutkimuksellista osiota käytettiin lähinnä selvityksen tekemisenä. Tutkimus lähti liikkeelle tavoitteesta ymmärtää nykytilanne ja vaikuttaa muutokseen kohdeorganisaatiossa sekä aktiivisella osallistumisella tähän muutokseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena lisäksi siinä on myös käytetty tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia ja tilastoihin sekä työohjeisiin perustuvaa tietoa. Opinnäytetyön viitekehys perustuu prosessien kehittämiseen, jossa sisäisen toiminnan kehittämisen lisäksi otetaan huomioon asiakkaan kokemus ja näkökulma.
Kehitystyön tuloksena kohdeyritys sai selville, mitä toimenpiteitä ja muutoksia laskutusprosessi vaati sekä sai käyttöönsä hyödyllisiä kehitysehdotuksia ja uusia näkemyksiä siitä, miten prosessin haasteita voidaan vähentää tai poistaa. Näiden ehdotusten toteuttaminen kohdeyrityksessä vähentäisi laskutusvirheitä ja viivästyksiä saatavien maksamisessa sekä pienentäisi prosessiin sidoksissa olevia kustannuksia, mikä parantaa yrityksen kannattavuutta, tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi kehittämishanke laajensi ymmärrystä prosessista ja sen vaikutuksesta kohdeorganisaatioon sekä selkiytti prosessiin liittyviä vastuita.