LVIA-yhdistelmäkaavio
Simonen, Niko (2022)
Simonen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yhdistää kahden eri suunnittelualan, LVI:n ja rakennusautomaation lämmitysjärjestelmän säätökaaviot yhdeksi LVIA-kaavioksi, sekä suunnitella ilmanvaihtokoneen RAU-säätökaavio vähemmän AutoCAD-työtä vaativaksi. Työn tavoitteina oli tehdä lämmitysjärjestelmästä ja IV-koneesta mallikaaviot sekä niiden suunnitteluprosessien kuvaus, eli suunnittelijoiden vastuut eri vaiheissa. Työtä tehdessä oli tarkoitus tutkia asioita niin sanotusti laatikon ulkopuolelta, eikä miettiä liikaa, miten asiat on ennen tehty.
Opinnäytetyö alkoi perehtymällä kaavioiden suunnitteluprosessiin, jonka jälkeen tutkittiin tapoja tehdä nykyisistä mallikaavioista selkeämpiä. Säätökaavioita lähdettiin toteuttamaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti AutoCAD-työskentelyn minimointia silmällä pitäen. Lämmitysjärjestelmälle ja IV-koneelle oli tarpeen myös suunnitella kytkentäkaaviot kaapeloinnin osalta. Näiden lisäksi LVI- sekä RAU-suunnittelijoille valmistettiin ohjeistukset molempien kaavioiden suunnitteluprosessin osalta.
Työn tuloksena saatiin uudet, vähemmän CAD-työtä vaativat mallikaaviot sekä IV-koneelle että lämmitysjärjestelmälle ja näille suunnitteluprosessin kuvaukset. Lämmitysjärjestelmälle ja IV-koneelle tehtiin myös omat kytkentäkaaviot. Haasteita tuotti lämpölaitosten vaatimukset lämmitysjärjestelmän säätökaavion osalta.
Opinnäytetyö alkoi perehtymällä kaavioiden suunnitteluprosessiin, jonka jälkeen tutkittiin tapoja tehdä nykyisistä mallikaavioista selkeämpiä. Säätökaavioita lähdettiin toteuttamaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti AutoCAD-työskentelyn minimointia silmällä pitäen. Lämmitysjärjestelmälle ja IV-koneelle oli tarpeen myös suunnitella kytkentäkaaviot kaapeloinnin osalta. Näiden lisäksi LVI- sekä RAU-suunnittelijoille valmistettiin ohjeistukset molempien kaavioiden suunnitteluprosessin osalta.
Työn tuloksena saatiin uudet, vähemmän CAD-työtä vaativat mallikaaviot sekä IV-koneelle että lämmitysjärjestelmälle ja näille suunnitteluprosessin kuvaukset. Lämmitysjärjestelmälle ja IV-koneelle tehtiin myös omat kytkentäkaaviot. Haasteita tuotti lämpölaitosten vaatimukset lämmitysjärjestelmän säätökaavion osalta.