Elcat-sähköauton korjaus ja litiumioniakuston valmistus kierrätettävistä kennoista
Leinonen, Tapani (2022)
Leinonen, Tapani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221141
Tiivistelmä
Työn aiheena on Subaru Elcat -sähköauton akkumuunnos. Alun perin lyijyakkukäyttöisestä autosta tehtiin litiumioniakulla toimiva pienpakettiauto. Tavoitteena oli alkuperäisen lyijyakuston korvaaminen litiumioniakkuteknologialla. Työssä suunniteltiin ja valmistettiin autoon uusi litiumioniakusto toisen sähköauton käytetyistä kennoista.
Työ esittelee muutostyön vaiheita sekä työn aikana kohdattuja ongelmia ja sitä, miten ne lopulta ratkaistiin. Työ kuvaa myös auton toimintakuntoon uudelleen saattamista. Työssä käydään läpi muutosprosessia auton järjestelmien kautta sekä muutoksia, joita autoon jouduttiin tekemään toiminnan mahdollistamiseksi. Työtä varten hankittiin tietoa Elcatin järjestelmien toiminnasta eri lähteistä sekä selvitettiin sitä myös kokeellisesti.
Työ sisältää Elcatin järjestelmien muutoksia sekä uuden akuston ja siihen liittyvän valvontaelektroniikan yhteensovittamisen auton muiden järjestelmien kanssa. Autoon jouduttiin myös hankkimaan uusia korvaavia osia ja sovittamaan niitä vanhan järjestelmän kanssa yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi. Työssä kuvataan myös akuston koteloinnin, jäähdytyksen ja lämmityksen valmistus. Akustoon asennettiin turvallisen käytön varmistamiseksi luotettava 123SmartBMS-hallintaelektroniikka.
Lopuksi auto katsastettiin, ja se toimii päivittäisessä käytössä Vantaalla.
Työ esittelee muutostyön vaiheita sekä työn aikana kohdattuja ongelmia ja sitä, miten ne lopulta ratkaistiin. Työ kuvaa myös auton toimintakuntoon uudelleen saattamista. Työssä käydään läpi muutosprosessia auton järjestelmien kautta sekä muutoksia, joita autoon jouduttiin tekemään toiminnan mahdollistamiseksi. Työtä varten hankittiin tietoa Elcatin järjestelmien toiminnasta eri lähteistä sekä selvitettiin sitä myös kokeellisesti.
Työ sisältää Elcatin järjestelmien muutoksia sekä uuden akuston ja siihen liittyvän valvontaelektroniikan yhteensovittamisen auton muiden järjestelmien kanssa. Autoon jouduttiin myös hankkimaan uusia korvaavia osia ja sovittamaan niitä vanhan järjestelmän kanssa yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi. Työssä kuvataan myös akuston koteloinnin, jäähdytyksen ja lämmityksen valmistus. Akustoon asennettiin turvallisen käytön varmistamiseksi luotettava 123SmartBMS-hallintaelektroniikka.
Lopuksi auto katsastettiin, ja se toimii päivittäisessä käytössä Vantaalla.