Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Urheilun tuottaman osaamisen tunnistaminen osaksi liikunnanohjaaja (AMK) -tutkintoa

Alatalo, Sanni (2022)

Avaa tiedosto
Alatalo_Sanni.pdf (2.074Mt)
Lataukset: 


Alatalo, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321171
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa urheilijoiden kaksoisuraedellytyksiä Lapin ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmassa. Kaksoisuraedellytysten parantamiseksi tutkimuksen tarkoituksena oli luoda arviointityökalu urheilun tuottaman osaamisen tunnistamiseen. Arviointityökalun avulla urheilija arvioi osaamisensa vastaavuutta peilatessaan sitä arviointikriteereihin. Tunnistetulle osaamiselle voidaan antaa virallinen hyväksyntä ja lukea osaksi koulutusohjelman opintoja. Tutkimuksen toimeksiantajina toimivat Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin urheiluakatemia. Toimeksiantajat tekevät yhteistyötä edistäessään urheilijoiden tavoitteellisen kaksoisuran toteutumista.

Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön keinoin. Tutkimusaineistona käytettiin liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman opetussuunnitelmaa. Arviointityökalu on tuotettu jokaiselle neljälle lukuvuodelle ja pohjautuu kunkin lukuvuoden opintojaksojen osaamistavoitteiden arviointikriteereihin.

Tuotettu arviointityökalu toimii innovatiivisena tuotoksena Lapin ammattikorkeakoululle. Korkeakoululla ei ole ollut käytössä työkalua urheilijan osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Arviointityökalun lopullista hyödynnettävyyttä voidaan arvioida sitten, kunnes työkalu on jalkautunut autenttiseen ympäristöön. Tarkoituksena oli luoda Lapin ammattikorkeakoulun tarpeita vastaava tuotos.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta olevan epätarkkuutta liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman opetussuunnitelman arviointikriteereissä. Puutteita esiintyy osaamisen taksonomian tasoissa, arviointiasteikossa, osaamista kuvastavissa verbeissä ja kirjoitusasussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste