Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tuntemukset tukenasi : materiaalia Autismisäätiölle ryhmämuotoisen aistituokion suunnittelun tueksi

Salonen, Netta; Väyrynen, Katariina (2022)

 
Avaa tiedosto
Salonen_Vayrynen.pdf (425.8Kt)
Tuntemukset tukenasi- Materiaalia aistituokion suunnittelun tueksi (1.190Mt)
Blogikirjoitus.pdf (98.66Kt)
Lataukset: 


Salonen, Netta
Väyrynen, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321186
Tiivistelmä
Erilaiset aistitiedon käsittelyn haasteet ovat tyypillisiä autismikirjon häiriössä. On tärkeää, että yksilöllistä reagointia erilaisiin aistiärsykkeisiin opitaan tunnistamaan, jotta autismikirjon henkilöiden toimintakykyä ja osallisuutta voidaan tukea. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Autismisäätiön Käpylän ohjaus- ja valmennuspalveluiden henkilökunnan kanssa. Autismisäätiö on yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon säätiömuotoinen yritys, joka tarjoaa palveluita autismikirjon henkilöille.

Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Autismisäätiön henkilökunnan tietämystä aistisäätelystä, erityisesti keskeisten aistijärjestelmien eli lähiaistien ja aistitiedon käsittelyn haasteiden osalta sekä vahvistaa henkilökunnan keinoja ryhmämuotoisten aistituokioiden suunnitteluun. Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite muodostuivat yhteistyökumppanin kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt materiaali on kehitetty yhteiskehittelyn keinoin. Materiaali on suunnattu pääasiassa Autismisäätiön henkilökunnalle heidän asiakasryhmänsä huomioiden. Materiaalista löytyvät toiminnat ovat kuitenkin sovellettavissa kaikille, jotka tarvitsevat tukea aistisäätelyn käsittelyyn liittyen.

Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina toimivat keskeiset aistijärjestelmät eli lähiaistit, aistitiedon käsittelyn haasteet sekä aistipoikkeavuudet autismikirjon häiriössä. Toimintaterapian tietoperustana opinnäytetyössä sekä materiaalin koostamisessa käytettiin Gary Kielhofnerin (2008) inhimillisen toiminnan mallia, Yalomin (2005) ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä Marilyn Colen (2017) seitsemän vaiheen työtapaa. Inhimillisen toiminnan malli ohjasi myös materiaalin koostamista ja erityisesti siitä korostuivat ympäristön sekä suorituskyvyn näkökulmat.

Valmis materiaali lisää tietämystä lähiaisteista ja aistitiedon käsittelyn haasteista sekä antaa selkeän rungon, jota voidaan hyödyntää ryhmämuotoisten aistituokioiden suunnittelun ja toteutuksen tukena. Haasteeksi nousi se, että teoriatieto aistisäätelyn haasteista sekä autismikirjon häiriöstä käsittelevät pääosin lapsuusaikaa, jolloin tieto oli sovellettava aikuiselle asiakasryhmälle sopivaksi. Jatkossa voisi materiaaliin laatia lomakkeen, joka mahdollistaisi yksilöllisten huomioiden kirjaamisen aistituokioiden aikana. Lisäksi jatkossa olisi tärkeää kartoittaa esimerkiksi omaishoitajien ja avustajien tarpeita aistisäätelyn tukemiseen liittyen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste