Sähköisen viitta.fi työhyvinvointipalvelun toimivuus käyttäjien näkökulmasta
Vierimaa, Mira; Kinnunen, Jani (2014)
Vierimaa, Mira
Kinnunen, Jani
Oulun ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitelimme työhyvinvointia, yrittäjyyttä ja yrittäjän työhyvinvoinnin haasteita. Työhyvinvointi tarkoittaa työn olevan turvallista, terveellistä ja mielekästä. Työhyvinvointia lisäävät muun muassa hyvä ja motivoiva johtaminen sekä työyhteisön ilmapiiri ja työntekijöiden ammattitaito. Työnantajan on huolehdittava työympäristön turvallisuudesta, hyvästä johtamisesta ja työntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta. Pien- ja yksityisyrittäjät vastaavat itse yrityksensä työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä.
Viitta.fi on Oulun ammattikorkeakoulun Voimaa Ossaamisesta -hankkeen toteuttama verkkopalvelu, jonka tavoite on parantaa pienyrittäjien työhyvinvointia. Opinnäytetyössämme tutkimme käyttäjäkyselyn avulla sähköisen työhyvinvointipalvelun (viitta.fi) toimivuutta ja käyttäjien kokemuksia palvelusta.
Käyttäjäkysely antoi tietoa palvelun toimivuudesta, käytettävyydestä, hyödyllisyydestä, yrittäjän tarpeisiin vastaamisesta sekä markkinoinnista. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeesta saatuja tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen kriteereiden avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköinen työhyvinvointipalvelu koettiin hyödylliseksi, ja yrittäjät saivat palvelun avulla enemmän tietoa työhyvinvoinnista. Palvelun internetsivut koettiin helposti käytettäviksi ja selkeiksi. Tuloksissa oli kehittämisideoita erityisesti palvelun markkinointiin liittyen. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia käytetään Viitta.fi palvelun kehittämiseen.
Viitta.fi on Oulun ammattikorkeakoulun Voimaa Ossaamisesta -hankkeen toteuttama verkkopalvelu, jonka tavoite on parantaa pienyrittäjien työhyvinvointia. Opinnäytetyössämme tutkimme käyttäjäkyselyn avulla sähköisen työhyvinvointipalvelun (viitta.fi) toimivuutta ja käyttäjien kokemuksia palvelusta.
Käyttäjäkysely antoi tietoa palvelun toimivuudesta, käytettävyydestä, hyödyllisyydestä, yrittäjän tarpeisiin vastaamisesta sekä markkinoinnista. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeesta saatuja tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen kriteereiden avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköinen työhyvinvointipalvelu koettiin hyödylliseksi, ja yrittäjät saivat palvelun avulla enemmän tietoa työhyvinvoinnista. Palvelun internetsivut koettiin helposti käytettäviksi ja selkeiksi. Tuloksissa oli kehittämisideoita erityisesti palvelun markkinointiin liittyen. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia käytetään Viitta.fi palvelun kehittämiseen.