Digitaalisen mainonnan kohdentaminen ja siinä käytettävät järjestelmät
Moilanen, Emma (2022)
Moilanen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421229
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli toteuttaa dokumentaatio mainonnanhallinnasta ja siinä käytettävistä järjestelmistä. Työssä perehdyttiin järjestelmien käyttöön ja niiden tekniseen toteutukseen. Insinöörityö toteutettiin työskentelemällä suomalaisessa media-alan yrityksessä.
Tutustuminen järjestelmiin toteutettiin yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Järjestelmien toiminnallisuutta käytiin läpi niiden käyttöliittymien avulla, mikä mahdollisti järjestelmän kokonaisuuden ymmärtämisen. Insinöörityössä lähdettiin ensin liikkeelle laajemman kokonaiskuvan hahmottamisesta, minkä jälkeen syvennyttiin tarkemmin mainonnan kohdentamisen ympärillä toimiviin järjestelmiin. Jokaisen järjestelmän toiminnasta piirrettiin kuva ja kirjoitettiin muistiinpanot. Lopputuloksena syntyi dokumentaatio yrityksen käyttöön.
Mainonnan kohdentamisessa käytettävät järjestelmät koettiin tärkeiksi sen vuoksi, että lähitulevaisuudessa mainonnan kohdentamisessa käytettävät kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa kokonaan. Tähän on syytää alkaa jo miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, minkä vuoksi haluttiin ensin selvittää järjestelmien toimivuuden nykytilanne. Uusien järjestelmien toteutuksien kehityksessä on tiedettävä nykyiset mallit, jotta voidaan rakentaa uusia toimivia ratkaisuja.
Insinöörityön tuloksena syntyi yrityksen käyttöön dokumentaatio, jota yritys voi hyödyntää erilaisissa kehitystöissä. Dokumentaatio sisältää kuvia järjestelmien toteutuksista ja tekstiä, joka tukee toteutuksien kulun ymmärtämisessä.
Tutustuminen järjestelmiin toteutettiin yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Järjestelmien toiminnallisuutta käytiin läpi niiden käyttöliittymien avulla, mikä mahdollisti järjestelmän kokonaisuuden ymmärtämisen. Insinöörityössä lähdettiin ensin liikkeelle laajemman kokonaiskuvan hahmottamisesta, minkä jälkeen syvennyttiin tarkemmin mainonnan kohdentamisen ympärillä toimiviin järjestelmiin. Jokaisen järjestelmän toiminnasta piirrettiin kuva ja kirjoitettiin muistiinpanot. Lopputuloksena syntyi dokumentaatio yrityksen käyttöön.
Mainonnan kohdentamisessa käytettävät järjestelmät koettiin tärkeiksi sen vuoksi, että lähitulevaisuudessa mainonnan kohdentamisessa käytettävät kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa kokonaan. Tähän on syytää alkaa jo miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, minkä vuoksi haluttiin ensin selvittää järjestelmien toimivuuden nykytilanne. Uusien järjestelmien toteutuksien kehityksessä on tiedettävä nykyiset mallit, jotta voidaan rakentaa uusia toimivia ratkaisuja.
Insinöörityön tuloksena syntyi yrityksen käyttöön dokumentaatio, jota yritys voi hyödyntää erilaisissa kehitystöissä. Dokumentaatio sisältää kuvia järjestelmien toteutuksista ja tekstiä, joka tukee toteutuksien kulun ymmärtämisessä.