Hyvinvointia sosiokulttuurisesta työstä: Terapeuttisen luontokirjoittamisen kurssi
Ojaharju, Johanna (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ojaharju, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721297
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tilaajana on Vaasan kulttuuri- ja kirjastopalvelut. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terapeuttisen kirjoittamisen ja luontokokemusten yhdistämisen hyvinvointivaikutuksia. Aineisto, johon tutkimus pohjautuu, kerättiin luontokirjoituskurssin yhteydessä kyselylomakkeiden avulla.
Luontokirjoituskurssi järjestettiin keväällä 2022 Vaasassa ja Mustasaaressa. Kurssin osanottajille esitettiin kysymyksiä tapaamiskertojen yhteydessä, ja vastaukset analysoitiin käyttäen narratiivista analyysia. Muita tutkimuksessa hyödynnettyjä teorioita ja näkökulmia olivat ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, sosiokulttuurinen työ sekä ekopsykologia ja ekoterapia.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat tutkimuksessa esiteltyjen teorioiden mukaisia: luonnossa oleminen, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä luovan toiminnan toteuttaminen tukevat yksilöiden hyvinvointia. This bachelor’s thesis was executed in cooperation with Vaasa City Culture and Library Services. This bachelor’s thesis was conducted as a practice-based study. The purpose of this bachelor’s thesis was to examine the benefits of combining therapeutic writing and nature experiences.
The research material was compiled by carrying out a therapeutic writing course in the spring of 2022 in Vaasa and in Korsholm. The participants were asked questions during the meetings by using questionnaire surveys, and the responses were analyzed by using narrative analysis. Other theories and points of view were sociocultural work, early intervention in mental health services, inclusion and sense of community, and ecopsychology and ecotherapy.
The results of the survey were in line with the theories explored in this study: spending time in nature, belonging to a group and spending time with others, and executing creative activities support the well-being of individuals.
Luontokirjoituskurssi järjestettiin keväällä 2022 Vaasassa ja Mustasaaressa. Kurssin osanottajille esitettiin kysymyksiä tapaamiskertojen yhteydessä, ja vastaukset analysoitiin käyttäen narratiivista analyysia. Muita tutkimuksessa hyödynnettyjä teorioita ja näkökulmia olivat ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, sosiokulttuurinen työ sekä ekopsykologia ja ekoterapia.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat tutkimuksessa esiteltyjen teorioiden mukaisia: luonnossa oleminen, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä luovan toiminnan toteuttaminen tukevat yksilöiden hyvinvointia.
The research material was compiled by carrying out a therapeutic writing course in the spring of 2022 in Vaasa and in Korsholm. The participants were asked questions during the meetings by using questionnaire surveys, and the responses were analyzed by using narrative analysis. Other theories and points of view were sociocultural work, early intervention in mental health services, inclusion and sense of community, and ecopsychology and ecotherapy.
The results of the survey were in line with the theories explored in this study: spending time in nature, belonging to a group and spending time with others, and executing creative activities support the well-being of individuals.