Kuolemasta on hyvä puhua : saattohoitoa tekevät hoitajat kuoleman äärellä
Seppelin, Maarit (2022)
Seppelin, Maarit
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721311
Tiivistelmä
Asiakkaan ja omaisten taustan ja tapojen tunteminen edesauttaa kuoleman puheeksiottoa, joka tulisi tehdä silloin, kun asiakkaalla on vielä ymmärrystä jäljellä. Tutkimuksista saa tukea sekä suoralle puheelle että hienovaraiselle lähestymistavalle. Hoitohenkilöstö kokee kuoleman puheeksioton iäkkäiden asiakkaiden kanssa haasteellisena. Kuoleman käsittely lykätään usein liian myöhäiseen vaiheeseen, koska nyky-yhteiskunnassa pelätään kuolemaa ja siitä on tullut tabu. Kuolema haluttaisiin mielellään ulkoistaa terveydenhuollon ammattilaisille näkymättömiin perheiden arjesta.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa kuoleman puheeksiottoa ilmiönä saattohoitoympäristössä hoitajien näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda lisäymmärrystä kuoleman puheeksiottoon ja kartoittaa tehtyjen tutkimusten perusteella muiden kulttuurien käsityksiä kuolemasta, mikä saattaa helpottaa puheeksiottoa. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla viittä saattohoitoa tekevää hoitajaa pääkaupunkiseudulla toimivassa seniorikeskuksessa. Tutkimuskysymyksenä on selvittää, miksi kuolemasta puhuminen koetaan vaikeana. Menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska kyseessä on sensitiivinen aihe ja kartoituksella haettiin uusia näkökulmia. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan hyvää saattohoitoa, joka huomioi asiakkaan, omaisten ja hoitohenkilöstön tarpeet. Kuolemaa seuraa usein suru, johon haetaan lohdutusta eri kulttuureissa eri tavoin.
Haastatteluissa tuli esiin, että hoitajilta puuttuu keinoja kuoleman puheeksiottoon. Kaikki haastatellut pitivät kuoleman puheeksiottoa tärkeänä. Kuolemasta ja hoitotoiveista puhuminen saattaa lievittää saattohoidossa koettua ahdistuneisuutta ja levottomuutta. Kuolema tulee ottaa puheeksi omaisten kanssa heti hoidon alkaessa ja viimeistään silloin, kun hoidettavan tila on heikentynyt ja omaiset halutaan pitää ajan tasalla voinnissa tapahtuvista muutoksista. Omaiset haluavat tietää, miten kuoleminen on tapahtunut, jos eivät itse päässeet paikalle kuolinhetkellä. Perheen läsnäolo ja tuki on tärkeä saattohoidossa olevalle. Hoitajat kykenevät vain osittain korvaamaan perheen puuttumisen.
Jokainen kuolema koskettaa työyhteisössä. Haastatellut kertoivat, että hoitotyössä kohdattu ensimmäinen kuolema jää usein mieleen järkyttävänä, vaikka se olisi ollut rauhallinen ja normaali. Yllättävät ja äkilliset kuolemat mietityttävät hoitajia. Hoitajat kohtaavat sekä asiakkaan että omaisten vaihtelevat tunteet saattohoidossa. Työyhteisön tulee tarjota riittävästi tukea kuormittavissa tilanteissa tunteiden läpikäyntiin. Suremiselle ja keskusteluille tulee antaa riittävästi aikaa. Omaiset ovat usein järkyttyneitä ja surevia, jolloin he kykenevät käsittelemään vain rajallisen määrän tietoa. Kuoleman puheeksiottoa voidaan harjoitella ja parantaa näin hoitajien saattohoito-osaamista. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, millainen vaikutus kuoleman puheeksiotolla on kuoleman kohtaamiseen ja sitä seuranneeseen suruprosessiin eli voidaanko kuoleman puheeksiotolla mitata osaltaan saattohoidon laadukkuutta.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa kuoleman puheeksiottoa ilmiönä saattohoitoympäristössä hoitajien näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda lisäymmärrystä kuoleman puheeksiottoon ja kartoittaa tehtyjen tutkimusten perusteella muiden kulttuurien käsityksiä kuolemasta, mikä saattaa helpottaa puheeksiottoa. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla viittä saattohoitoa tekevää hoitajaa pääkaupunkiseudulla toimivassa seniorikeskuksessa. Tutkimuskysymyksenä on selvittää, miksi kuolemasta puhuminen koetaan vaikeana. Menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska kyseessä on sensitiivinen aihe ja kartoituksella haettiin uusia näkökulmia. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan hyvää saattohoitoa, joka huomioi asiakkaan, omaisten ja hoitohenkilöstön tarpeet. Kuolemaa seuraa usein suru, johon haetaan lohdutusta eri kulttuureissa eri tavoin.
Haastatteluissa tuli esiin, että hoitajilta puuttuu keinoja kuoleman puheeksiottoon. Kaikki haastatellut pitivät kuoleman puheeksiottoa tärkeänä. Kuolemasta ja hoitotoiveista puhuminen saattaa lievittää saattohoidossa koettua ahdistuneisuutta ja levottomuutta. Kuolema tulee ottaa puheeksi omaisten kanssa heti hoidon alkaessa ja viimeistään silloin, kun hoidettavan tila on heikentynyt ja omaiset halutaan pitää ajan tasalla voinnissa tapahtuvista muutoksista. Omaiset haluavat tietää, miten kuoleminen on tapahtunut, jos eivät itse päässeet paikalle kuolinhetkellä. Perheen läsnäolo ja tuki on tärkeä saattohoidossa olevalle. Hoitajat kykenevät vain osittain korvaamaan perheen puuttumisen.
Jokainen kuolema koskettaa työyhteisössä. Haastatellut kertoivat, että hoitotyössä kohdattu ensimmäinen kuolema jää usein mieleen järkyttävänä, vaikka se olisi ollut rauhallinen ja normaali. Yllättävät ja äkilliset kuolemat mietityttävät hoitajia. Hoitajat kohtaavat sekä asiakkaan että omaisten vaihtelevat tunteet saattohoidossa. Työyhteisön tulee tarjota riittävästi tukea kuormittavissa tilanteissa tunteiden läpikäyntiin. Suremiselle ja keskusteluille tulee antaa riittävästi aikaa. Omaiset ovat usein järkyttyneitä ja surevia, jolloin he kykenevät käsittelemään vain rajallisen määrän tietoa. Kuoleman puheeksiottoa voidaan harjoitella ja parantaa näin hoitajien saattohoito-osaamista. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, millainen vaikutus kuoleman puheeksiotolla on kuoleman kohtaamiseen ja sitä seuranneeseen suruprosessiin eli voidaanko kuoleman puheeksiotolla mitata osaltaan saattohoidon laadukkuutta.
