Robotiikan opetuksen kehittämisen tarpeet toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Turussa
Huhtala, Janne; Koivukangas, Veikko (2022)
Huhtala, Janne
Koivukangas, Veikko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921377
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Turun ammatti-instituutille, joka on toisen asteen ammatillista opetusta antava oppilaitos. Turun ammatti-instituutissa, kone- ja tuotantotekniikan koulutusalalla, aloitettiin syksyllä 2020 muutaman vuoden tauon jälkeen uudelleen robotiikan koulutus toisen asteen koneasennuksen opiskelijoille. Opetusta on toteutettu pääosin Turun ammattikorkeakoulun tiloissa ja myös harjoitteet on otettu heidän koulutuksestaan, koska ei ole ollut oikein tietoa työelämän odotuksista toisen asteen koulutuksen kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia robotteja käyttäviä yrityksiä toimii Turun alueella ja minkälaista robotiikan osaamista ne tulevat tarvitsemaan. Tämän lisäksi tiedusteltiin yrityksiltä halukkuutta tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa robotiikan koulutuksen tehostamiseksi.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin kaksiosaisella Forms-kyselylomakkeella ja näitä kyselyjä täydennettiin erillisin puhelinkyselyin. Ensimmäisen vaiheen kyselyn avuksi tuli Turku Science Park Oy, joka palkkasi ulkopuolisen yrityksen soittamaan ja haastattelemaan sopivilla toimialaluokilla valitut yritykset. Ensimmäisessä vaiheessa puhelun aikana täytettiin lomake, jolla saatiin selville eri yritysten robotiikan tilanne sekä halukkuus tarkempaan toiseen kyselyyn. Toisen vaiheen Forms-kyselyllä kerättiin tarkempaa tietoa yritysten senhetkisestä robotiikan käytöstä ja myös heidän toiveistaan oppilaitoksen suuntaan. Erillisin puhelinkyselyin vielä selvennettiin ja tarkennettiin suurimpien robotiikkaa käyttävien yritysten tilanteita ja toiveita.
Keskeisinä tuloksina saatiin suuntaviivat siitä, millaista työtä vastanneiden yritysten robotit tekevät ja millaista osaamista nämä yritykset arvostavat. Yritykset pitivät tärkeänä sitä, että ammattioppilaitos järjestää koulutusta opiskelijoilleen robotiikasta ja he ovat myös valmiita kouluttamaan omaa henkilökuntaansa sopivilla lyhytkoulutuksilla. Joidenkin yritysten kanssa saatiin jo sovittua erilaisia yhteistyökuvioita tuleville vuosille.
Oppilaitoksen näkökulmasta opetusta tulee kehittää vastaamaan esille tulleita osaamistarpeita ja edelleen kehittää yrityksille suunnattuja koulutuksia yhdessä yritysten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia robotteja käyttäviä yrityksiä toimii Turun alueella ja minkälaista robotiikan osaamista ne tulevat tarvitsemaan. Tämän lisäksi tiedusteltiin yrityksiltä halukkuutta tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa robotiikan koulutuksen tehostamiseksi.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin kaksiosaisella Forms-kyselylomakkeella ja näitä kyselyjä täydennettiin erillisin puhelinkyselyin. Ensimmäisen vaiheen kyselyn avuksi tuli Turku Science Park Oy, joka palkkasi ulkopuolisen yrityksen soittamaan ja haastattelemaan sopivilla toimialaluokilla valitut yritykset. Ensimmäisessä vaiheessa puhelun aikana täytettiin lomake, jolla saatiin selville eri yritysten robotiikan tilanne sekä halukkuus tarkempaan toiseen kyselyyn. Toisen vaiheen Forms-kyselyllä kerättiin tarkempaa tietoa yritysten senhetkisestä robotiikan käytöstä ja myös heidän toiveistaan oppilaitoksen suuntaan. Erillisin puhelinkyselyin vielä selvennettiin ja tarkennettiin suurimpien robotiikkaa käyttävien yritysten tilanteita ja toiveita.
Keskeisinä tuloksina saatiin suuntaviivat siitä, millaista työtä vastanneiden yritysten robotit tekevät ja millaista osaamista nämä yritykset arvostavat. Yritykset pitivät tärkeänä sitä, että ammattioppilaitos järjestää koulutusta opiskelijoilleen robotiikasta ja he ovat myös valmiita kouluttamaan omaa henkilökuntaansa sopivilla lyhytkoulutuksilla. Joidenkin yritysten kanssa saatiin jo sovittua erilaisia yhteistyökuvioita tuleville vuosille.
Oppilaitoksen näkökulmasta opetusta tulee kehittää vastaamaan esille tulleita osaamistarpeita ja edelleen kehittää yrityksille suunnattuja koulutuksia yhdessä yritysten kanssa.