Työkalupakki 0-3-vuotiaiden päiväkotiryhmään
Riihiluoma, Milja; Matalamäki, Heidi (2022)
Riihiluoma, Milja
Matalamäki, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921389
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen työkalupakki, joka on suunnattu 0–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmiin. Työkalupakki on suunniteltu yhteistyössä Punahilkan päiväkodin työntekijöiden kanssa kyseisen päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmiin. Työkalupakin tavoitteena on kehittää lasten liikunnallisia ja matemaattisia taitoja, lisätä lasten osallisuutta sekä tuoda työntekijöille materiaalia, jota voi hyödyntää päiväkodin arjessa. Työkalupakki on suunniteltu niin, että sitä voidaan hyödyntää useaan kertaan eri ryhmissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, varhais-kasvatuksen perusteista, varhaiskasvatuksen positiivisesta pedagogiikasta, lapsen motorisesta kehityksestä, ympäristökasvatuksesta, matemaattisista taidoista, liikunnallisuudesta, osallisuudesta ja toiminnallisuudesta.
Opinnäytetyöhön on liitetty mukaan Punahilkan päiväkodin työntekijöiden palaute ja kommentit työkalupakkiin liittyen. This bachelor´s thesis is a practice-based toolkit aimed at daycare groups of children aged 0-3 years. The toolkit was designed in cooperation with employees from Punahilkan päiväkoti. The goal of the toolkit is to develop children’s physical and mathematical skills, increase children’s participation and provide employees with material that can be used in everyday life in kindergarten. It is designed so that it can be used several times in different kindergarten groups.
The theory part consists of early childhood education, the basics of early childhood education, positive pedagogy of early childhood education, motor development of the child, environmental education, mathematical skills, physical activity, participation, and functionality.
Feedback and comments from Punahilkan päiväkoti employees regarding the toolkit have been attached to the bachelor´s thesis.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, varhais-kasvatuksen perusteista, varhaiskasvatuksen positiivisesta pedagogiikasta, lapsen motorisesta kehityksestä, ympäristökasvatuksesta, matemaattisista taidoista, liikunnallisuudesta, osallisuudesta ja toiminnallisuudesta.
Opinnäytetyöhön on liitetty mukaan Punahilkan päiväkodin työntekijöiden palaute ja kommentit työkalupakkiin liittyen.
The theory part consists of early childhood education, the basics of early childhood education, positive pedagogy of early childhood education, motor development of the child, environmental education, mathematical skills, physical activity, participation, and functionality.
Feedback and comments from Punahilkan päiväkoti employees regarding the toolkit have been attached to the bachelor´s thesis.