Järjestelmämuutoksen johtaminen päivittäistavarakaupassa
Jolanki, Reija (2022)
Jolanki, Reija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421567
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten järjestelmän muutos viedään läpi päivittäistavaramyymälän organisaatiossa ja miten siitä viestitään sekä mitä muutoksen läpivieminen vaatii johtamiselta organisaation eri tasoissa, jotta muutoksen vaikutukset näkyvät mahdollisimman vähän asiakkaalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin johtamisen perusteita ja syvennyttiin muutosjohtamiseen sekä työntekijän vastuuseen työyhteisössä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä otetta ja tutkimusaineistoa kerättiin osallistumalla järjestelmäkoulutuksiin, havainnoimalla työryhmää muutosta ennen ja sen jälkeen sekä tekemällä tutkimuskysely.
Tutkimusta varten teetetty palautekysely järjestelmämuutoksesta kohdistettiin yhden päivittäistavaramyymälän henkilökunnalle heti uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Järjestelmäkoulutukseen osallistuneista 134 henkilöstä kyselyyn vastasi 55. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen muutoksesta viestimiseen, järjestelmän kouluttamiseen sekä muutoksen näkymiseen asiakkaille työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että riittävän ajoissa aloitettu muutosviestintä, organisaatioiden eri osastojen välillä ja työryhmän sisällä on oleellista muutoksen onnistumiselle. Lisäksi laadukas koulutus, joka ajoittuu riittävän lähelle uuden järjestelmän käyttöönottopäivää, antaa käyttäjille riittävät taidot toimia itsenäisesti uuden järjestelmän kanssa.
Tutkimuksen perusteella todettiin myös, että riittävät kirjalliset ohjeistukset järjestelmän käyttöön vähentävät ongelmatilanteita ja sen myötä lisäävät käyttäjien tyytyväisyyttä muutosprosessiin. Järjestelmän sujuva käyttö mahdollistaa myös sen, että muutos näkyy mahdollisimman vähän asiakkaille. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä yrityksille, joilla on edessään keskeisen järjestelmän vaih-tuminen organisaatiossaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin johtamisen perusteita ja syvennyttiin muutosjohtamiseen sekä työntekijän vastuuseen työyhteisössä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä otetta ja tutkimusaineistoa kerättiin osallistumalla järjestelmäkoulutuksiin, havainnoimalla työryhmää muutosta ennen ja sen jälkeen sekä tekemällä tutkimuskysely.
Tutkimusta varten teetetty palautekysely järjestelmämuutoksesta kohdistettiin yhden päivittäistavaramyymälän henkilökunnalle heti uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Järjestelmäkoulutukseen osallistuneista 134 henkilöstä kyselyyn vastasi 55. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen muutoksesta viestimiseen, järjestelmän kouluttamiseen sekä muutoksen näkymiseen asiakkaille työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että riittävän ajoissa aloitettu muutosviestintä, organisaatioiden eri osastojen välillä ja työryhmän sisällä on oleellista muutoksen onnistumiselle. Lisäksi laadukas koulutus, joka ajoittuu riittävän lähelle uuden järjestelmän käyttöönottopäivää, antaa käyttäjille riittävät taidot toimia itsenäisesti uuden järjestelmän kanssa.
Tutkimuksen perusteella todettiin myös, että riittävät kirjalliset ohjeistukset järjestelmän käyttöön vähentävät ongelmatilanteita ja sen myötä lisäävät käyttäjien tyytyväisyyttä muutosprosessiin. Järjestelmän sujuva käyttö mahdollistaa myös sen, että muutos näkyy mahdollisimman vähän asiakkaille. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä yrityksille, joilla on edessään keskeisen järjestelmän vaih-tuminen organisaatiossaan.