Mikroyrityksen näkyvyys verkossa
Routaharju, Severi (2022)
Routaharju, Severi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721673
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selkeä kuva toimeksiantajayrityksen (TY) nykytilanteesta, näkyvyydestä verkossa sekä kehityskohteista ja luoda tämän pohjalta sopivat kehitysehdotukset jatkoa varten TY:n toiminnalle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin mikroyritysten näkyvyyttä verkossa, kuinka sen voisi toteuttaa ja kuinka sitä on jo toteutettu muissa vastaavissa mikroyrityksissä. Mikroyrityksen luonne esitetään lyhyesti yleisellä tasolla, työn edetessä vielä tarkemmalla viitekehyksellä sopien TY:n toimeksiantoon. Kirjallisuuskatsauksessa esitetään mm. toimeksiantaja, markkinointi sekä tieto- ja viestintätekniikan kanavia. Opinnäytetyössä käytetyt tiedonhakumenetelmät olivat kirjallisuustutkimus, haastattelut, vertaisarviointi ja kustannustarkastelu.
Kerättyjen tietojen pohjalta ja TY:n tarpeiden mukaan tehtiin benchmarking, eli vertaisarviointi muille samalla toimialalla oleville yrityksille. Vertaisarviointi keskittyi näkyvyyden arvioimiseen verkossa, yritysten kotisivuihin ja sosiaalisiin medioihin. Kustannusarvioinnissa tarkasteltiin verkkosivujen perustamisesta sekä digitaalisen markkinoinnista aiheutuvia kustannuksia.
Tulosten kautta päädyttiin kahteen kehitysehdotukseen: kotisivujen ja LinkedIn-sivujen perustamiseen. Kehitysehdotukset luotiin käytettyjen tiedonhakumenetelmien pohjalta. Pohdintaosiossa arvioitiin sitä, miten kehitysehdotukset vaikuttaisivat TY:n toimintaan ja mitä osaamista ehdotusten käyttöönotto vaatii. Vaikutukset, joita käyttöönotosta voi mahdollisesti syntyä, ovat näkyvyyden lisääntyminen verkossa merkittävästi, asiakkuuksien kasvaminen ja ammattimaisen yrityskuvan antaminen ulospäin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin mikroyritysten näkyvyyttä verkossa, kuinka sen voisi toteuttaa ja kuinka sitä on jo toteutettu muissa vastaavissa mikroyrityksissä. Mikroyrityksen luonne esitetään lyhyesti yleisellä tasolla, työn edetessä vielä tarkemmalla viitekehyksellä sopien TY:n toimeksiantoon. Kirjallisuuskatsauksessa esitetään mm. toimeksiantaja, markkinointi sekä tieto- ja viestintätekniikan kanavia. Opinnäytetyössä käytetyt tiedonhakumenetelmät olivat kirjallisuustutkimus, haastattelut, vertaisarviointi ja kustannustarkastelu.
Kerättyjen tietojen pohjalta ja TY:n tarpeiden mukaan tehtiin benchmarking, eli vertaisarviointi muille samalla toimialalla oleville yrityksille. Vertaisarviointi keskittyi näkyvyyden arvioimiseen verkossa, yritysten kotisivuihin ja sosiaalisiin medioihin. Kustannusarvioinnissa tarkasteltiin verkkosivujen perustamisesta sekä digitaalisen markkinoinnista aiheutuvia kustannuksia.
Tulosten kautta päädyttiin kahteen kehitysehdotukseen: kotisivujen ja LinkedIn-sivujen perustamiseen. Kehitysehdotukset luotiin käytettyjen tiedonhakumenetelmien pohjalta. Pohdintaosiossa arvioitiin sitä, miten kehitysehdotukset vaikuttaisivat TY:n toimintaan ja mitä osaamista ehdotusten käyttöönotto vaatii. Vaikutukset, joita käyttöönotosta voi mahdollisesti syntyä, ovat näkyvyyden lisääntyminen verkossa merkittävästi, asiakkuuksien kasvaminen ja ammattimaisen yrityskuvan antaminen ulospäin.