Laatujärjestelmän toimintamallin kehittäminen
Kortemaa, Juho (2022)
Kortemaa, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102821687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102821687
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Pirkkalan kunnan Tilapalvelun tarpeeseen laadunhallinnan ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Työn tavoite on kehittää ja luoda laatujärjestelmän toimintamalli huomioiden laadun keskeiset seikat. Työn tavoitteena on saada aikaan helposti käsiteltävä paketti laadun tuottamiseen, valvontaan ja seurantaan. Opinnäytetyön taustalla on yhtenäisen laatuun perustuvan toimintamallin puuttuminen toiminnassa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jossa on tutkittu laadusta niin rakentamisessa kuin yleisesti kertovaa kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Opinnäytetyössä on otettu huomioon ISO 9001 -standardin pääkohdat. Kirjallisuustutkimuksessa on tutkittu laatua käsitteenä, laatujärjestelmän rakennetta, laatujohtamista, laatua eri osapuolien näkökulmasta, laadunvarmistusta, laadun vaikutusta ja kehittämistä organisaatiossa. Lisäksi opinnäytetyössä on esitelty lainsäädännön ja viranomaisten vaikutusta laatuun sekä analysoitu mahdollisia tulevaisuuden näkymiä laadun suhteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt laatujärjestelmän toimintamalli palvelemaan organisaatiota laadukkaaseen toimintaan. Laatujärjestelmän toimintamalli käsittää laatukäsikirjan, menettely- ja toimintaohjeet sekä viiteaineiston, joiden avulla laatua kehitettään ja ylläpidetään. Opinnäytetyön tuloksena laadittu laatujärjestelmän toimintamalli on tulossa käyttöön vuonna 2023 ja tulevaisuudessa toimintamallia kehitetään ottamalla huomioon ympäristön ja säännösten muutosten vaatimukset.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jossa on tutkittu laadusta niin rakentamisessa kuin yleisesti kertovaa kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Opinnäytetyössä on otettu huomioon ISO 9001 -standardin pääkohdat. Kirjallisuustutkimuksessa on tutkittu laatua käsitteenä, laatujärjestelmän rakennetta, laatujohtamista, laatua eri osapuolien näkökulmasta, laadunvarmistusta, laadun vaikutusta ja kehittämistä organisaatiossa. Lisäksi opinnäytetyössä on esitelty lainsäädännön ja viranomaisten vaikutusta laatuun sekä analysoitu mahdollisia tulevaisuuden näkymiä laadun suhteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt laatujärjestelmän toimintamalli palvelemaan organisaatiota laadukkaaseen toimintaan. Laatujärjestelmän toimintamalli käsittää laatukäsikirjan, menettely- ja toimintaohjeet sekä viiteaineiston, joiden avulla laatua kehitettään ja ylläpidetään. Opinnäytetyön tuloksena laadittu laatujärjestelmän toimintamalli on tulossa käyttöön vuonna 2023 ja tulevaisuudessa toimintamallia kehitetään ottamalla huomioon ympäristön ja säännösten muutosten vaatimukset.