Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallistava kirjaaminen

Ylisirniö, Heidi (2022)

 
Avaa tiedosto
Ylisirnio_Heidi.pdf (313.4Kt)
Lataukset: 


Ylisirniö, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten ja perheiden avopalvelutyöhön työskentelymalli, joka mahdollistaa asiakkaan osallistumisen asiakaskirjaamisprosessiin. Työskentelymallista laadittiin opas työntekijöiden työn tueksi.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa avopalvelutyöntekijöiden työtä kehitettiin tuomalla siihen uudenlainen asiakasta osallistava työskentelymalli. Työskentelymallista laadittiin myös teoriatietoon pohjaava kirjallinen opas työntekijöiden työn tueksi. Teoriaosuus koostui seuraavista käsitteistä: lasten ja perheiden avopalvelut, asiakasta osallistava työskentely, osallistava asiakaskirjaaminen, sähköinen asiakaskirjaaminen, eettisyys asiakaskirjaamisessa.

Asiakaskirjaamisen nykytila selvitettiin haastattelemalla työntekijöitä. Haastattelu suoritettiin ennalta laadittujen kysymysten pohjalta. Kyselyn avulla saatiin muodostettua käsitystä asiakaskirjaamisen asiakasosallisuuteen liittyvistä kehittämisalueista. Asiakaskirjaamisen toteuttamistapaa pyrittiin muuttamaan sellaiseksi, että se mahdollistaa asiakkaan osallistumisen kirjauksen laatimiseen yhdessä työntekijän kanssa. Tämän mahdollistamiseksi työntekijöiden mobiililaitteissa olevaa asiakastietojärjestelmää muokattiin tarpeita vastaavaksi. Asiakasta osallistavaa työmallia toteutettiin käytännön työssä, jonka jälkeen työntekijöiden kokemuksia kerättiin haastattelemalla heitä ennalta laadittujen kysymysten pohjalta. Uuden työskentelymallin myötä asiakaskirjaamista toteutettiin asiakasta osallistavasti ja näin asiakas saatiin vielä enemmän osalliseksi häntä itseään koskevissa asioissa.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin työntekijöiden kokemuksiin pohjaten heidän työtään tukemaan. Jatkossa aiheeseen voitaisiin perehtyä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaiden kokemuksia asiakasta osallistavan työmallin toteutumisesta käytännössä voitaisiin selvittää haastattelemalla asiakkaita. Tämän avulla palveluiden asiakaslähtöisyyttä voitaisiin kehittää ja työn laatua parantaa entisestään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste