Talotekniikan perustutkinnon ammatillisten näyttöjen kehittäminen
Syväniemi, Mika; Holpainen, Jyrki (2022)
Syväniemi, Mika
Holpainen, Jyrki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121789
Tiivistelmä
Talotekniikan perustutkinnossa ammatillinen osaaminen osoitetaan ammattiosaamisen näytöillä. Ammattiosaamisen näytöt suoritetaan pääasiallisesti työssä järjestettävän koulutuksen yhtey-dessä. Näytöillä arvioidaan opiskelijan osaamisen taso arviointikriteerien mukaisesti. Näytön tulisi vastata työelämän todellista osaamisen tarpeita. Näyttöjen pitää mukautua ja kehittyä työ-elämän muutoksiin.
Työn tarkoituksena tutkittiin ja kehitettiin talotekniikan ammatillisten pakollisten näyttöjen toteu-tusta järjestettävän koulutuksen yhteydessä. Tutkimuksella selvitettiin näyttöjen tämänhetkisiä toimintatapoja. Kysymysten ja haastattelujen perusteella kehitetään näyttöjen erilaisia toteutusta-poja.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla ja kyselyillä käyttämällä Webropol-järjestelmää. Kyselyt tehtiin 22 työnantajalle Oulun ja Meri-Lapin alueella. Kyselyn ja haastattelujen avulla saatiin selville tämänhetkinen tilanne näytöissä ja vastauksia siihen, miten näyttöjä voidaan kehittää työelämässä vastaamaan nykypäivän haastei-siin. Kaikkia näyttöjä on mahdollista toteuttaa työelämäjakson aikana lukuun ottamatta lämmitys-tekniikan hitsausosaamista. Sen toteuttaminen on haastavaa, sillä työelämä jakson aikana ei löydy aina kohdetta, jossa näytön voi tehdä. Siksi hitsausosaaminen suoritetaan enimmäkseen oppilaitoksessa, jossa riittävän laadukas ja monipuolinen näyttötehtävä voidaan tehdä.
Työn tarkoituksena tutkittiin ja kehitettiin talotekniikan ammatillisten pakollisten näyttöjen toteu-tusta järjestettävän koulutuksen yhteydessä. Tutkimuksella selvitettiin näyttöjen tämänhetkisiä toimintatapoja. Kysymysten ja haastattelujen perusteella kehitetään näyttöjen erilaisia toteutusta-poja.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla ja kyselyillä käyttämällä Webropol-järjestelmää. Kyselyt tehtiin 22 työnantajalle Oulun ja Meri-Lapin alueella. Kyselyn ja haastattelujen avulla saatiin selville tämänhetkinen tilanne näytöissä ja vastauksia siihen, miten näyttöjä voidaan kehittää työelämässä vastaamaan nykypäivän haastei-siin. Kaikkia näyttöjä on mahdollista toteuttaa työelämäjakson aikana lukuun ottamatta lämmitys-tekniikan hitsausosaamista. Sen toteuttaminen on haastavaa, sillä työelämä jakson aikana ei löydy aina kohdetta, jossa näytön voi tehdä. Siksi hitsausosaaminen suoritetaan enimmäkseen oppilaitoksessa, jossa riittävän laadukas ja monipuolinen näyttötehtävä voidaan tehdä.