Digitaalisten koulutusten kehittämisopas: verkko-opintoprosessin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen AhlmanEdussa
Valtonen, Josefiina (2022)
Valtonen, Josefiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221867
Tiivistelmä
Digitalisaatio kehittyy ja verkko-opetuksen määrä lisääntyy jatkuvasti. Tämä luo tarpeen uudenlaisille verkko-opetusmenetelmille oppilaitoksissa sekä yrityksissä. Opiskelijoiden erilaiset lähtötasot ja muut taustatekijät tulee ottaa huomioon verkko-opintojen rakentamisessa. Myös vuorovaikutteisuus sekä yksilöllisyys ovat tärkeitä osa-alueita. Kohdeorganisaatiolle AhlmanEdulle toteutetussa opinnäytetyössä kehitettiin verkko-opetuksen prosessia palvelumuotoilun keinoin. Lopputuotteena ja konseptina on digitaalisten koulutusten rakentamisopas, jonka avulla kohdeorganisaation henkilöstö voi rakentaa yhteistyössä digitiimin kanssa toimivan ja saavutettavan verkko-opintokokonaisuuden.
Opinnäytetyö jakaantuu lähdeaineistopohjaiseen taustakartoitukseen, tutkimusosioon sekä palvelumuotoilun konseptointiin. Tutkimisosiossa perehdyttiin verkko-opintoihin ja pedagogiikkaan eri lähteitä hyödyntäen. Tutkimisosiossa hyödynnettiin myös kyselyitä sekä olemassa olevan verkko-opinnon palauteosiota. Tässä osiossa tehtiin myös havainnointeja palavereja hyödyntäen. Näiden perusteella lähdettiin tekemään palvelumuotoilun keinoin kaavioita. Kaavioita hyödynnettiin uuden palvelupolun luomisessa ja oppaan rakentamisessa. Oppaan rakentamiseen hyödynnettiin myös muun muassa AhlmanEdun arvoja, strategisia linjauksia ja tiimioppimisen pedagogiikkaa. Digitalization is evolving and the number of online courses is constantly increasing. This creates a need for new types of e-learning methods in educational institutions as well as in enterprises. The different starting levels and other background factors of students need to be considered when building e-learning courses. Interactivity and individuality are also important aspects. In the thesis for AhlmanEdu, the process of e-learning was developed using service design. The final product and concept are a digital training construction guide, which enables the staff to build a functional and accessible e-learning package with the digital team of AhlmanEdu.
The thesis is divided into materials, a research section, and a service design conceptualization. In the research part, e-learning and pedagogy were explored using different sources. The research section also included surveys and a feedback section of an existing e-learning project. Observations were also carried out in this section, using workshops. These were used as a basis for making service design diagrams. The diagrams were used to create a new service path and to build the guide. AhlmanEdu's values, strategic guidelines and team learning pedagogy were also used to build the guide.
Opinnäytetyö jakaantuu lähdeaineistopohjaiseen taustakartoitukseen, tutkimusosioon sekä palvelumuotoilun konseptointiin. Tutkimisosiossa perehdyttiin verkko-opintoihin ja pedagogiikkaan eri lähteitä hyödyntäen. Tutkimisosiossa hyödynnettiin myös kyselyitä sekä olemassa olevan verkko-opinnon palauteosiota. Tässä osiossa tehtiin myös havainnointeja palavereja hyödyntäen. Näiden perusteella lähdettiin tekemään palvelumuotoilun keinoin kaavioita. Kaavioita hyödynnettiin uuden palvelupolun luomisessa ja oppaan rakentamisessa. Oppaan rakentamiseen hyödynnettiin myös muun muassa AhlmanEdun arvoja, strategisia linjauksia ja tiimioppimisen pedagogiikkaa.
The thesis is divided into materials, a research section, and a service design conceptualization. In the research part, e-learning and pedagogy were explored using different sources. The research section also included surveys and a feedback section of an existing e-learning project. Observations were also carried out in this section, using workshops. These were used as a basis for making service design diagrams. The diagrams were used to create a new service path and to build the guide. AhlmanEdu's values, strategic guidelines and team learning pedagogy were also used to build the guide.