Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Videopelit lasten ja nuorten tasapainoharjoittelussa : kirjallisuuskatsaus

Jakobsson, Outi (2022)

 
Avaa tiedosto
Jakobsson_Outi.pdf (517.7Kt)
Lataukset: 


Jakobsson, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221871
Tiivistelmä
Tasapainoa eli asennon hallintaa tarvitaan niin istuessa, seisoessa kuin liikkuessakin. Näin ollen se on merkittävä itsenäiseen toimimiseen vaikuttava ominaisuus ja siksi sen harjoitteleminen kuuluu useiden eri kuntoutujaryhmien fysioterapiaan. Viimeisen runsaan vuosikymmenen aikana tasapainoharjoittelussa on alettu hyödyntää videopelaamiseen perustuvia menetelmiä tavanomaisten kuntoutusmuotojen rinnalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia videopelejä hyödyntäviä menetelmiä on viime vuosina käytetty lasten ja nuorten tasapainoharjoittelussa. Työn tavoitteena oli lisätä fysioterapeuttien tietoa tästä suhteellisen uudesta lähestymistavasta ja herättää ajatuksia videopelien mahdollisuuksista alalla.

Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku tehtiin PubMed ja CINAHL tietokantoihin keväällä 2022. Aineistoksi valikoitui vuosilta 2015–2022 viisi tutkimusta, jotka käsittelevät videopelaamiseen perustuvaa tasapainoharjoittelua sekä lapsia ja nuoria, joilla on CP-vamma. Tutkimuksista kaksi on satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia ja kaksi pilottitutkimuksia. Tutkimuksista yksi on alustava pitkittäistutkimus.

Kirjallisuuskatsauksen tutkimuksista neljässä hyödynnettiin joko XBOX:in tai Nintendo Wii:n tarjoamia -pelejä. Näissä videopeleissä peliä ja sen tapahtumia kontrolloitiin niin, että pelaaja liikutti omilla liikkeillään näytöllä näkyvää pelihahmoa, jonka tuli suorittaa erilaisia tehtäviä. Yhdessä tutkimuksessa hyödynnettiin sen sijaan ratsastussimulaatiota ja silmikkoja, joiden läpi pelaaja näki ratsastusympäristön ja vastaan tulevia esineitä, joita täytyi väistellä. Osallistujien tasapainotulokset paranivat kaikkien tutkimusten aikana.

Tämän opinnäytetyön mukaan lasten ja nuorten tasapainoharjoittelussa hyödynnetään pääasiassa kaupallisia videopelejä. Tuloksia tarkastellessa on kuitenkin huomioitava, että tutkimusten määrä on vähäinen. Jatkossa videopelien hyödyntämistä lasten ja nuorten tasapainoharjoittelussa käsittelevissä tutkimuksissa olisi toivottavaa nähdä enemmän varta vasten kuntoutustarkoitukseen suunniteltuja videopelejä kaupallisten videopelien sijaan. Kaikkien katsauksen tutkimusten mukaan videopelejä hyödyntävä tasapainoharjoittelu vaikuttaa lupaavalta menetelmältä kehittää tasapainoa. Mikäli videopelaamiseen vaikutuksia lasten ja nuorten tasapainoon halutaan arvioida, tarvitaan katsauksiin lisää paremmin keskenään vertailtavissa olevia satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia isommilla tutkimusjoukoilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste