AutoFuturin päivittäinen käyttö korjaamolla : AutoFutur-ohjelmiston käyttöopas
Jokinen, Aki (2020)
Jokinen, Aki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321904
Tiivistelmä
Pirkanmaan HYAcenter Oy on Pirkkalassa toimiva vuonna 2017 perustettu pieni autoalan yritys, joka on jo saavuttanut vakaan ja kilpailukykyisen aseman toimialallaan. Päivittäisen työn organisoinnin tukena HYAcenter Oy:ssä on käytössä AutoFutur-toiminnanohjausjärjestelmä. Tässä opinnäytetyössä perehdytään aiemmin mainittuun toiminnanohjausjärjestelmään ja luodaan ohjelmiston käyttöopas uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi Pirkanmaan HYAcenter Oy:lle.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä tuotekehitysprojektina, sillä aineistoa kerättiin haastattelulla ja tuotoksena syntyi uusi toimintamalli. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelun aihealueet määriteltiin etukäteen, mutta kysymykset muotoutuivat haastattelu tilanteessa.
Tässä opinnäytetyössä luotiin juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin kohdistettu käyttöopas toiminnanohjausjärjestelmästä. Käyttöopas on ensisijaisesti uusien työntekijöiden perehdytystyökalu, mutta sitä tullaan hyödyntämään myös nykyisten työntekijöiden tietotaidon varmistamisessa. Ohjelmiston käytön hallinnan lisäksi laadittiin ohjeet työmääräyksien raportoimiseen. Ohjeiden tarkoitus on yhtenäistää raportointikäytäntö ja muokata se yrityksen vatimaan mallin. Raportointiohjeiden myötä saavutettava yhteinen toimintatapa tehostaa myös työmääräysten raporttien lopputarkastelua ja näin työmääräysten siirtäminen laskutukseen on sujuvaa.
Opinnäytetyössä on paljon havainnekuvia teorian ja ohjeistustekstin tukena havainnollistamassa ohjelmiston käyttöä. Kaikki työn sisältämät havainnekuvat otettiin demoversiosta, jotta voitiin varmistaa kuluttajasuojalain säädösten mukainen toiminta. Kaikki asiakas- ja yritystiedot demoversiossa ovat kuvitteellisia. Ohjelmiston demoversion merkitys tälle työlle on ilmeinen.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä tuotekehitysprojektina, sillä aineistoa kerättiin haastattelulla ja tuotoksena syntyi uusi toimintamalli. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelun aihealueet määriteltiin etukäteen, mutta kysymykset muotoutuivat haastattelu tilanteessa.
Tässä opinnäytetyössä luotiin juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin kohdistettu käyttöopas toiminnanohjausjärjestelmästä. Käyttöopas on ensisijaisesti uusien työntekijöiden perehdytystyökalu, mutta sitä tullaan hyödyntämään myös nykyisten työntekijöiden tietotaidon varmistamisessa. Ohjelmiston käytön hallinnan lisäksi laadittiin ohjeet työmääräyksien raportoimiseen. Ohjeiden tarkoitus on yhtenäistää raportointikäytäntö ja muokata se yrityksen vatimaan mallin. Raportointiohjeiden myötä saavutettava yhteinen toimintatapa tehostaa myös työmääräysten raporttien lopputarkastelua ja näin työmääräysten siirtäminen laskutukseen on sujuvaa.
Opinnäytetyössä on paljon havainnekuvia teorian ja ohjeistustekstin tukena havainnollistamassa ohjelmiston käyttöä. Kaikki työn sisältämät havainnekuvat otettiin demoversiosta, jotta voitiin varmistaa kuluttajasuojalain säädösten mukainen toiminta. Kaikki asiakas- ja yritystiedot demoversiossa ovat kuvitteellisia. Ohjelmiston demoversion merkitys tälle työlle on ilmeinen.