"Sillä mitä teet joka päivä on merkitystä": toimintaterapia hyvinvoinnin edistäjänä seksuaaliväkivaltaa kokeneille tytöille ja nuorille naisille
Kainulainen, Laura; Meriruoko, Moonika (2022)
Kainulainen, Laura
Meriruoko, Moonika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321958
Tiivistelmä
Sillä mitä teet joka päivä on merkitystä. Tyttöjen ja nuorten naisten kokema seksuaaliväkivalta vaikuttaa heikentävästi heidän hyvinvointiinsa ja päivittäisiin toimintoihinsa. Seksuaaliväkivallan seurauksena on mahdollista kehittyä PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö, jolla on vaikutusta päivittäisiin toimintoihin. Toimintaterapiassa edistetään terveyttä ja hyvinvointia toiminnan kautta. Sen ensisijainen tavoite on mahdollistaa osallistuminen arjen toimintoihin ja näin edistää hyvinvointia ja terveyttä. Seksuaaliväkivalta voi vaikuttaa häiritsevästi arjen toimintoihin, jolloin arjen tavallisimmatkin toiminnot voivat tuntua vaivalloisilta tai ne voivat jäädä kokonaan tekemättä. Toimintaterapialla voidaan edistää seksuaaliväkivaltaa kokeneen tytön tai nuoren naisen hyvinvointia, vaikuttamalla arjen toimintoihin ja niistä suoriutumiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suomenkielinen verkkoteksti koskien seksuaaliväkivaltaa kokeneiden tyttöjen ja nuorten naisten hyvinvoinnin edistämistä toimintaterapian keinoin. Kehitystavoitteena oli tuottaa tiivis, toiminta- ja käyttäjälähtöinen verkkoteksti, jota seksuaaliväkivaltaa kokeneet tytöt ja nuoret naiset voivat hyödyntää oman hyvinvointinsa edistämisessä. Verkkoteksti oli osa Vuolle Setlementti ry:n Lyyra – hanketta ja yhteistyökumppanina toimi Oulun Tyttöjen Talo. Verkkoteksti tuli osaksi muuta materiaalipankkia seksuaaliväkivaltaa kokeneille tytöille ja nuorille naisille Oulun Tyttöjen Talon verkkosivuille. Verkkotekstin sisällön taustalla on käytetty toimintaterapian Do Live Well – viitekehystä ja sosiaalisten toimintojen luokittelua.
Tuotteena toteutettiin verkkoteksti, joka koostuu arjen tasapainoon, uneen, ruokaan, vapaa-aikaan sekä työhön/opiskeluun liittyvistä tietoiskumaisista osioista, joista käy ilmi, miten seksuaaliväkivalta voi näihin vaikuttaa sekä harjoituksista, joissa henkilö voi tarkastella näitä osioita elämässään. Tuotteen laatukriteereinä oli tiiviys, toimintalähtöisyys ja käyttäjälähtöisyys. Saadun palautteen ja itsearvioinnin pohjalta asetetut laatukriteerit täyttyivät verkkotekstissä. Kehitysideana ehdotetaan, että tulevaisuudessa olisi hyödyllistä äänittää harjoitukset äänitiedostoiksi sekä kuvata tuotteessa ne videomuotoon. Tämä mahdollistaisi tuotteen laajemman käytön.
Toiminnallisen opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suomenkielinen verkkoteksti koskien seksuaaliväkivaltaa kokeneiden tyttöjen ja nuorten naisten hyvinvoinnin edistämistä toimintaterapian keinoin. Kehitystavoitteena oli tuottaa tiivis, toiminta- ja käyttäjälähtöinen verkkoteksti, jota seksuaaliväkivaltaa kokeneet tytöt ja nuoret naiset voivat hyödyntää oman hyvinvointinsa edistämisessä. Verkkoteksti oli osa Vuolle Setlementti ry:n Lyyra – hanketta ja yhteistyökumppanina toimi Oulun Tyttöjen Talo. Verkkoteksti tuli osaksi muuta materiaalipankkia seksuaaliväkivaltaa kokeneille tytöille ja nuorille naisille Oulun Tyttöjen Talon verkkosivuille. Verkkotekstin sisällön taustalla on käytetty toimintaterapian Do Live Well – viitekehystä ja sosiaalisten toimintojen luokittelua.
Tuotteena toteutettiin verkkoteksti, joka koostuu arjen tasapainoon, uneen, ruokaan, vapaa-aikaan sekä työhön/opiskeluun liittyvistä tietoiskumaisista osioista, joista käy ilmi, miten seksuaaliväkivalta voi näihin vaikuttaa sekä harjoituksista, joissa henkilö voi tarkastella näitä osioita elämässään. Tuotteen laatukriteereinä oli tiiviys, toimintalähtöisyys ja käyttäjälähtöisyys. Saadun palautteen ja itsearvioinnin pohjalta asetetut laatukriteerit täyttyivät verkkotekstissä. Kehitysideana ehdotetaan, että tulevaisuudessa olisi hyödyllistä äänittää harjoitukset äänitiedostoiksi sekä kuvata tuotteessa ne videomuotoon. Tämä mahdollistaisi tuotteen laajemman käytön.