Vaatealan yrityksen verkkokaupan kehittäminen: Case Karisma Vaasa
Salomäki, Lotta (2022)
Salomäki, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421981
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle Karisma Vaasan verkkokaupalle. Karisma Vaasa on vaasalainen vaateliike, joka myy skandinaavisia merkkivaatteita sekä naisille että miehille. Yrityksen missio on halu auttaa asiakkaitaan löytämään heidän oma, sisäinen karismansa. Karisma Vaasa on laajentanut myyntiään myös verkkokauppaan syksyllä 2019. Verkkokauppa on tavoittanut asiakkaita kansainvälisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Karisma Vaasan verkkokaupasta voitaisiin kehittää yhtä menestyvä ja suosittu kuin Karisman kivijalkamyymälästä. Tutkimus rajattiin koskemaan Karisma Vaasan verkkokaupan suomalaisia asiakkaita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääkohdasta eli verkkokaupasta, käyttäjäkokemuksesta ja asiakaskokemuksesta. Teorian kaikki pääkohdat ovat kytköksissä toisiinsa. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä lähetettiin Karisma Vaasan uutiskirjeentilaajille sekä julkaistiin heidän Facebook-sivuillaan.
Kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 108 vastausta. Vastaajista suurin osa, peräti 96,3 % oli naisia. Tuloksista kävi ilmi, että Karisma Vaasalla on vahva brändi, mikä tunnistettiin myös verkkokaupasta. Kuitenkin kehityskohteitakin tunnistettiin. Vastaajat toivoivat verkkokauppaan tuotteiden kategoriointia, mikä mahdollistaisi hakukentän käyttämisen tuotteiden etsimisessä. Vastaajat toivoivat myös mahdollisuutta tilata verkkokaupasta tuotteita laskulle sekä mahdollisuuden valita itselleen sopivan asiointikielen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääkohdasta eli verkkokaupasta, käyttäjäkokemuksesta ja asiakaskokemuksesta. Teorian kaikki pääkohdat ovat kytköksissä toisiinsa. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä lähetettiin Karisma Vaasan uutiskirjeentilaajille sekä julkaistiin heidän Facebook-sivuillaan.
Kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 108 vastausta. Vastaajista suurin osa, peräti 96,3 % oli naisia. Tuloksista kävi ilmi, että Karisma Vaasalla on vahva brändi, mikä tunnistettiin myös verkkokaupasta. Kuitenkin kehityskohteitakin tunnistettiin. Vastaajat toivoivat verkkokauppaan tuotteiden kategoriointia, mikä mahdollistaisi hakukentän käyttämisen tuotteiden etsimisessä. Vastaajat toivoivat myös mahdollisuutta tilata verkkokaupasta tuotteita laskulle sekä mahdollisuuden valita itselleen sopivan asiointikielen.