Hakijakokemus ja työnantajamielikuva rekrytointiprosessissa : Sisäministeriö
Haapanen, Emilia (2022)
Haapanen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522047
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona sisäministeriölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on sisäministeriön hakijakokemus ja sen vaikutus organisaation työnantajamielikuvaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin työnantajamielikuvaan, hakijakokemukseen ja rekrytointiprosessiin liittyvää teoriaa. Lähteet koostuivat ammatillisesta kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista. Lisäksi hyödynnettiin valtionneuvoston ohjeistusta sekä lakeja.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Menetelmä oli määrällinen, mutta kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä hyödynnettiin laadullista analyysimenetelmää. Kyselyyn otettiin mukaan sisäministeriön seitsemän eri rekrytointiprosessia. Linkki kyselyyn lähetettiin jokaisen rekrytointiprosessin päätyttyä suostumuksen antaneille henkilöille sähköpostilla. Suostumuksen kyselylinkin lähettämiseen antoi 174 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 37 henkilöä.
Opinnäytetyön perusteella sisäministeriön rekrytointiprosessissa tulee panostaa erityisesti hakijaviestintään. Hakijaviestinnän laatu on vaikuttanut negatiivisesti sisäministeriön työnhakijoiden hakijakokemukseen. Enemmistön mielikuva sisäministeriöstä ei muuttunut, mutta suuren joukon mielikuva sisäministeriöstä muuttui negatiivisesti. Yhteenvetona voitiin todeta, että hakijakokemus on kahtiajakoinen, koska kyselyyn vastanneiden hakijoiden vastaukset edustivat molempia kyselyn ääripäitä. Osa hakijoista koki rekrytointiprosessin pitkäksi ja raskaaksi. Osan mielestä rekrytointiprosessi oli kuitenkin kevyt ja helppo.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin työnantajamielikuvaan, hakijakokemukseen ja rekrytointiprosessiin liittyvää teoriaa. Lähteet koostuivat ammatillisesta kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista. Lisäksi hyödynnettiin valtionneuvoston ohjeistusta sekä lakeja.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Menetelmä oli määrällinen, mutta kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä hyödynnettiin laadullista analyysimenetelmää. Kyselyyn otettiin mukaan sisäministeriön seitsemän eri rekrytointiprosessia. Linkki kyselyyn lähetettiin jokaisen rekrytointiprosessin päätyttyä suostumuksen antaneille henkilöille sähköpostilla. Suostumuksen kyselylinkin lähettämiseen antoi 174 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 37 henkilöä.
Opinnäytetyön perusteella sisäministeriön rekrytointiprosessissa tulee panostaa erityisesti hakijaviestintään. Hakijaviestinnän laatu on vaikuttanut negatiivisesti sisäministeriön työnhakijoiden hakijakokemukseen. Enemmistön mielikuva sisäministeriöstä ei muuttunut, mutta suuren joukon mielikuva sisäministeriöstä muuttui negatiivisesti. Yhteenvetona voitiin todeta, että hakijakokemus on kahtiajakoinen, koska kyselyyn vastanneiden hakijoiden vastaukset edustivat molempia kyselyn ääripäitä. Osa hakijoista koki rekrytointiprosessin pitkäksi ja raskaaksi. Osan mielestä rekrytointiprosessi oli kuitenkin kevyt ja helppo.