Miten hyödyntää sosiaalista mediaa tapahtumien markkinoinnissa
Niemiharju, Jenna (2022)
Lataukset:
Niemiharju, Jenna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten voi hyödyntää sosiaalista mediaa tapahtumien markkinoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää kaikki mahdolliset keinot, joilla tapahtumia voi markkinoida suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumien markkinoinnin ja sosiaalisen median ympärille. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kahdesta teorialuvusta, jossa käydään läpi tapahtumien markkinointia ja sitä, miten se on muuttunut vuosien varrella, jonka jälkeen siirrytään sosiaaliseen mediaan ja sen käsitteisiin ja suosittuihin kanaviin.
Teorian jälkeen siirrytään itse tutkimukseen ja sen tuloksiin. Tutkimus toteutettiin haastattelujen yhteydessä, mikä teki tutkimuksesta laadullisen tutkimuksen. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja haastattelut pidettiin niin puhelimitse kuin sähköpostin välityksellä. Tulokset antavat neuvoja siihen, miten sosiaalista mediaa voi käyttää tapahtumien markkinoinnissa ja millaisia työkaluja yrityksien kannattaisi harkita käyttää, jotta saavuttavat haluamansa tulokset. Tulokset perustuvat ammattilaisten omiin kokemuksiin tapahtumien markkinoinnissa ja sosiaalisen median käyttäjinä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumien markkinoinnin ja sosiaalisen median ympärille. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kahdesta teorialuvusta, jossa käydään läpi tapahtumien markkinointia ja sitä, miten se on muuttunut vuosien varrella, jonka jälkeen siirrytään sosiaaliseen mediaan ja sen käsitteisiin ja suosittuihin kanaviin.
Teorian jälkeen siirrytään itse tutkimukseen ja sen tuloksiin. Tutkimus toteutettiin haastattelujen yhteydessä, mikä teki tutkimuksesta laadullisen tutkimuksen. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja haastattelut pidettiin niin puhelimitse kuin sähköpostin välityksellä. Tulokset antavat neuvoja siihen, miten sosiaalista mediaa voi käyttää tapahtumien markkinoinnissa ja millaisia työkaluja yrityksien kannattaisi harkita käyttää, jotta saavuttavat haluamansa tulokset. Tulokset perustuvat ammattilaisten omiin kokemuksiin tapahtumien markkinoinnissa ja sosiaalisen median käyttäjinä.