Perhekeskuspalvelut asiakkaiden näkökulmasta : asiakaskysely neuvolaikäisten lasten vanhemmille Kymenlaakson alueen perhekeskuspalveluissa
Kivistö, Vanessa (2022)
Kivistö, Vanessa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922310
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus sekä kehittämistehtävä, jossa selvitettiin perhekeskus-palveluiden asiakkaiden kokemuksia käyttämästään palvelusta mitattavissa ja arvioitavissa olevan kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön asiakaskysely osoitettiin neuvolaikäisten lasten perheille, jotka käyttävät perhekeskuspalveluja Kymsoten palvelualueilla. Opinnäyteyön kehittämistehtävä liittyi myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) valmistele-maan työpaperiin asiakaspalautteen kansallisen keruun yhtenäistämiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Opinnäyteyön tavoite toteutui. Tavoitteena oli selvittää perhekeskuksen eri palvelujen käyttäjien osallisuuden ja asiakaslähtöisyyden kokemuksia ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisena viitekehyksenä toimi perhekeskustoiminnalle asetettu tavoite lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyön asiakaskyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille asiakaskohtaamisen ja työntekijän roolin merkitys palvelun laadussa ja siinä, kuinka vastaajat kokivat tulleensa kuulluiksi ja nähdyiksi käyttämässään perhekeskuspalvelussa. Vastauksissa korostui toive, että erityisesti neuvolapalveluissa huomioitaisiin koko perheen kuulumiset, sekä vanhempien jaksaminen.
Opinnäyteyön tavoite toteutui. Tavoitteena oli selvittää perhekeskuksen eri palvelujen käyttäjien osallisuuden ja asiakaslähtöisyyden kokemuksia ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisena viitekehyksenä toimi perhekeskustoiminnalle asetettu tavoite lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyön asiakaskyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille asiakaskohtaamisen ja työntekijän roolin merkitys palvelun laadussa ja siinä, kuinka vastaajat kokivat tulleensa kuulluiksi ja nähdyiksi käyttämässään perhekeskuspalvelussa. Vastauksissa korostui toive, että erityisesti neuvolapalveluissa huomioitaisiin koko perheen kuulumiset, sekä vanhempien jaksaminen.