Sähköajoneuvojen akkukorjaamo
Sundholm, Marco (2022)
Sundholm, Marco
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022405
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, mitä akkukorjaamon perustaminen vaatii niin lainsäädännön kuin valmistajien vaatimukset huomioiden. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä akkukorjaamon perustaminen edellyttää, millaisia kustannuksia siitä aiheutuu sekä kuinka kannattavaa liiketoimintaa se on tulevaisuudessa.
Insinöörityö suoritettiin Auto-Bon Oy:n kanssa yhteistyössä. Työssä selvitettiin tämän hetkinen sähköajoneuvojen akkukorjaamotilanne merkkiriippumattomien korjaamoiden sekä merkkikorjaamoiden osalta. Akkukorjaamon vaatimuksiin perehdyttiin Auto-Bon Oy:n maahantuomien merkkien näkökulmasta ja verrattiin vaatimuksia Bassadone Automotive Nordicin maahantuomista merkeistä Renault’n vaatimuksiin.
Suomessa sähkö- tai hybridiajoneuvojen korkeajännitekorjauksille ei ole omaa lainsäädäntöä tai määräystä, vaan niissä sovelletaan sähköturvallisuuslakia sekä SFS 6002 -standardin vaatimuksia. Eri ajoneuvovalmistajat ovat laatineet myös omat vaatimuksensa sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitekorjauksia varten. Ne eivät kuitenkaan korvaa maakohtaisia lakeja, säädäntöjä tai määräyksiä, vaan ne on suunniteltu täydentämään niitä.
Akkukorjaamon perustaminen edellyttää korjaamolta suuria investointeja niin henkilökunnan koulutusten, korjaamotilan kuin työkalujen, laitteiden sekä varusteiden osalta. Akkukorjaamon perustamista voidaan pitää sijoituksena, koska koko ajan kasvavan sähkö- ja hybridiajoneuvokannan takia ajoakustojen korjauksia tullaan tulevaisuudessa suorittamaan yhä enemmän.
Akkukorjaamon kannattavuudesta Suomessa ei ole vielä saatavilla kovin paljoa tietoa. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen pitkien ajoakustotakuiden takia suuri osa korjauksista suoritetaan tällä hetkellä takuukorjauksina. Osa valmistajista haluaa akkukorjaukset vielä suoritettavan keskitetysti valmistajan määrittämässä akkukunnostamossa. Rahtikustannukset sekä mahdolliset sijaisautokustannukset kasvavat keskitetyn akkukunnostamon ruuhkautuessa, mikä tarkoittaa kasvavia kuluja valmistajille etenkin takuukorjauksissa. Tämän takia akkukorjaamot tulevat yleistymään lähivuosina.
Insinöörityö suoritettiin Auto-Bon Oy:n kanssa yhteistyössä. Työssä selvitettiin tämän hetkinen sähköajoneuvojen akkukorjaamotilanne merkkiriippumattomien korjaamoiden sekä merkkikorjaamoiden osalta. Akkukorjaamon vaatimuksiin perehdyttiin Auto-Bon Oy:n maahantuomien merkkien näkökulmasta ja verrattiin vaatimuksia Bassadone Automotive Nordicin maahantuomista merkeistä Renault’n vaatimuksiin.
Suomessa sähkö- tai hybridiajoneuvojen korkeajännitekorjauksille ei ole omaa lainsäädäntöä tai määräystä, vaan niissä sovelletaan sähköturvallisuuslakia sekä SFS 6002 -standardin vaatimuksia. Eri ajoneuvovalmistajat ovat laatineet myös omat vaatimuksensa sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitekorjauksia varten. Ne eivät kuitenkaan korvaa maakohtaisia lakeja, säädäntöjä tai määräyksiä, vaan ne on suunniteltu täydentämään niitä.
Akkukorjaamon perustaminen edellyttää korjaamolta suuria investointeja niin henkilökunnan koulutusten, korjaamotilan kuin työkalujen, laitteiden sekä varusteiden osalta. Akkukorjaamon perustamista voidaan pitää sijoituksena, koska koko ajan kasvavan sähkö- ja hybridiajoneuvokannan takia ajoakustojen korjauksia tullaan tulevaisuudessa suorittamaan yhä enemmän.
Akkukorjaamon kannattavuudesta Suomessa ei ole vielä saatavilla kovin paljoa tietoa. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen pitkien ajoakustotakuiden takia suuri osa korjauksista suoritetaan tällä hetkellä takuukorjauksina. Osa valmistajista haluaa akkukorjaukset vielä suoritettavan keskitetysti valmistajan määrittämässä akkukunnostamossa. Rahtikustannukset sekä mahdolliset sijaisautokustannukset kasvavat keskitetyn akkukunnostamon ruuhkautuessa, mikä tarkoittaa kasvavia kuluja valmistajille etenkin takuukorjauksissa. Tämän takia akkukorjaamot tulevat yleistymään lähivuosina.