Verkkokerho : etäyhteisöllisyyttä arkeen
Pösö, Paul; Ruotsalainen, Juho; Volmanen, Johannes (2022)
Pösö, Paul
Ruotsalainen, Juho
Volmanen, Johannes
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022414
Tiivistelmä
Digitaalisen viihdepelaamisen ympäristössä liikkuu suuri määrä ihmisiä, ja täten myös kohderyhmää erilaisille sosiaalityön toiminnoille. Sosiaalityö onkin saanut jalkaansa oven väliin digitaalisten viihdepelien alustalla jo jonkin verran, mutta useammat toimet ovat erityisesti nuorisolle tarkoitettuja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa peliympäristöä aikuissosiaalityön saralla, kehittämällä ja testaamalla verkossa toimivaa toimintamallia, joka yhdistää yhteisöllistä pelitoimintaa ja muuta verkossa tapahtuvaa toimintaa, ja vertaistukea. Tähän tavoitteeseen vastaamaan perustettiin verkkopohjaisessa sovelluksessa, Discordissa toimiva yhteisö, Verkkokerho. Toimintamallissa hyödynnetään Discord-alustaa ja yhteistä harrastusta, videopelaamista, yhteisön muodostamiseksi ja ylläpitämiseksi. Tavoitteena oli myös luoda turvallinen ympäristö, jossa osallistujat voivat puhua vaikeistakin asioista ja antaa vertaistukea toisilleen. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Miessakit ry:n kanssa.
Videopeleillä ja niihin liittyvillä muilla ilmiöillä voi olla ihmisen elämässä suuria vaikutuksia. Opinnäytetyön kannalta olennaisimpia sosiaalipedagogisia ilmiöitä ovat voimaantuminen ja yhteisöllisyys. Monien tutkimusten mukaan nämä ilmiöt voivat toteutua voimakkaina juuri yhdessä pelatessa. Myös itsemääräämisteoria liittyy olennaisesti opinnäytetyöhön. Itsemääräämisteoriassa pelaamisen voi nähdä olevan pelaajan tarpeita tyydyttävää ja ohjaamaa toimintaa, sen sijaan, että ajatellaan sen olevan vain nautinnon tavoittelua itse nautinnon vuoksi. Verkkokerhon toimintamallissa tärkeänä osana on myös vertaisuus.
Opinnäytetyö havainnollisti varsin selkeästi, että Verkkokerhon kaltaiselle toiminnalle on tarvetta. Työryhmän havaintojen, ja arviointilomakkeen perusteella toimintaan osallistuneet myös nauttivat Verkkokerhon toiminnasta, sitoutuivat toimintaan hyvin, ja kokivat toiminnan auttaneen heitä. Verkkokerhon toimintamallilla on potentiaalia kerätä paljon osallistujia ja toimintaa verkkokerhon sisällä voidaan räätälöidä moneen tarpeeseen, oli kyse sitten peleistä, keskusteluilloista, tai muunlaisista verkossa yhdessä tehtävistä aktiviteeteista. Tutkittua tietoa opinnäytetyön aiheesta on vielä rajallisesti saatavilla. Verkkokerhon toimintamallilla toimiva palvelu voisi tarpeeksi osallistujia kerättyään toimia alustana akateemiselle tutkimukselle. Verkkokerho pystyisi täten avaamaan uudenlaisen ympäristön pelillisyyden, mielenterveyden ja vertaistuen tutkimiselle.
Videopeleillä ja niihin liittyvillä muilla ilmiöillä voi olla ihmisen elämässä suuria vaikutuksia. Opinnäytetyön kannalta olennaisimpia sosiaalipedagogisia ilmiöitä ovat voimaantuminen ja yhteisöllisyys. Monien tutkimusten mukaan nämä ilmiöt voivat toteutua voimakkaina juuri yhdessä pelatessa. Myös itsemääräämisteoria liittyy olennaisesti opinnäytetyöhön. Itsemääräämisteoriassa pelaamisen voi nähdä olevan pelaajan tarpeita tyydyttävää ja ohjaamaa toimintaa, sen sijaan, että ajatellaan sen olevan vain nautinnon tavoittelua itse nautinnon vuoksi. Verkkokerhon toimintamallissa tärkeänä osana on myös vertaisuus.
Opinnäytetyö havainnollisti varsin selkeästi, että Verkkokerhon kaltaiselle toiminnalle on tarvetta. Työryhmän havaintojen, ja arviointilomakkeen perusteella toimintaan osallistuneet myös nauttivat Verkkokerhon toiminnasta, sitoutuivat toimintaan hyvin, ja kokivat toiminnan auttaneen heitä. Verkkokerhon toimintamallilla on potentiaalia kerätä paljon osallistujia ja toimintaa verkkokerhon sisällä voidaan räätälöidä moneen tarpeeseen, oli kyse sitten peleistä, keskusteluilloista, tai muunlaisista verkossa yhdessä tehtävistä aktiviteeteista. Tutkittua tietoa opinnäytetyön aiheesta on vielä rajallisesti saatavilla. Verkkokerhon toimintamallilla toimiva palvelu voisi tarpeeksi osallistujia kerättyään toimia alustana akateemiselle tutkimukselle. Verkkokerho pystyisi täten avaamaan uudenlaisen ympäristön pelillisyyden, mielenterveyden ja vertaistuen tutkimiselle.