Monikulttuurisuuskasvatus varhaiskasvatuksessa: Mallipohja monikulttuurisuustapahtumalle
Norrback, Hilda (2022)
Norrback, Hilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022419
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on toimia mallipohjana monikulttuurisuustapahtuman organisointiin ja toteuttamiseen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin vaasalaisessa päiväkodissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeiset termit ja esitellään aiempaa tutkimustietoa. Tässä opinnäytetyössä monikulttuurisuudella viitataan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen. Varhaiskasvatus määritellään Opetushallituksen mukaan pedagogisesti painottuneena kokonaisuutena, joka koostuu lapsen suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta. Käytettyjä menetelmiä olivat sähköinen kyselylomake, monikulttuurisuustapahtuman tarkistuslista ja osallistuva observointi.
Toiminnallisen osuuden toteutuksen ja aiempaan tutkimustietoon perehtymisen jälkeen havaittiin, että tällaiselle mallipohjalle on käyttöä ja että se helpottaa ja selkeyttää käytännön suunnittelu- ja toteutustyötä. Todettiin myös, että monikulttuurisuustapahtuma tukee monikulttuurisuuskasvatusta. The purpose of this practice-based thesis is to work as a model for organizing a multicultural event. The practical part of this thesis was executed at a kindergarten in Vaasa.
Crucial terms are defined, and earlier research is presented in the theoretical frame of reference. In this thesis, multiculturalism is referred to as lingual and cultural diversity. Early childhood education is defined by the Finnish National Agency for Education as a pedagogical entity that consists of a child’s systematic and goal-oriented education and childcare. Methods used include a digital questionnaire, a multicultural event checklist, and participant observation.
After executing the practical part and getting familiar with the previous research it was noted that there is a need for this kind of model and that it clarifies the practical planning and execution. It was also noted that a multicultural event further supports multicultural education.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeiset termit ja esitellään aiempaa tutkimustietoa. Tässä opinnäytetyössä monikulttuurisuudella viitataan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen. Varhaiskasvatus määritellään Opetushallituksen mukaan pedagogisesti painottuneena kokonaisuutena, joka koostuu lapsen suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta. Käytettyjä menetelmiä olivat sähköinen kyselylomake, monikulttuurisuustapahtuman tarkistuslista ja osallistuva observointi.
Toiminnallisen osuuden toteutuksen ja aiempaan tutkimustietoon perehtymisen jälkeen havaittiin, että tällaiselle mallipohjalle on käyttöä ja että se helpottaa ja selkeyttää käytännön suunnittelu- ja toteutustyötä. Todettiin myös, että monikulttuurisuustapahtuma tukee monikulttuurisuuskasvatusta.
Crucial terms are defined, and earlier research is presented in the theoretical frame of reference. In this thesis, multiculturalism is referred to as lingual and cultural diversity. Early childhood education is defined by the Finnish National Agency for Education as a pedagogical entity that consists of a child’s systematic and goal-oriented education and childcare. Methods used include a digital questionnaire, a multicultural event checklist, and participant observation.
After executing the practical part and getting familiar with the previous research it was noted that there is a need for this kind of model and that it clarifies the practical planning and execution. It was also noted that a multicultural event further supports multicultural education.