Innovoijan päiväkirja
Saarinen, Toni (2022)
Saarinen, Toni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022454
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään luomaan yleiskäsitystä ja syventämään ymmärrystä kehittämistyöskentelystä media-alalla. Toimintaympäristönä on suuri media-alan yritys, jota tarkastellaan innovaatiotyön, projektien johtamisen, uuden kehittämisen ja yhdessä työskentelyn näkökulmista. Keskeisessä roolissa ovat teknologia ja sen hyödyntäminen yleisön palvelemisessa median keinoin tulevaisuudessa.
Vuorovaikutukseen ja oppimiseen paneuduttiin erityisesti perehdyttämisen ja perehtymisen näkökulmasta: Kirjoittaja oppi ja perehtyi itse uuteen organisaatioon, työhön ja projektien substanssiin, mutta myös perehdytti muita, eli mukana työskentelyssä olleita ammattikorkeakouluopiskelijoita sekä kollegoita.
Innovoijan työssä teknologia ja sen kehitys oli keskeisessä roolissa. Mediayleisön palvelemiseen rakennettiin tulevaisuuden ympäristöjä, jotka olivat sekä fyysisiä että digitaalisia. Olennaista oli oppia ja osata laajasti, mitä teknologisia ratkaisuja on olemassa tällä hetkellä, mutta ennen kaikkea, mitkä ovat vasta tulossa, mutta jo käden ulottuvilla. Tietämyksen hallintaan ja jakamiseen käytettiin laajaa yhteistyötä monenlaisten sparrauskumppa nien kanssa, sekä organisaation sisällä että sidosryhmistä. Myös kansainväliset seminaarit ja tietolähteet olivat käytössä.
Tietoperustaan kuuluivat näiden lisäksi ICT-, media- ja viihdealan kirjallisuutta ja julkaisuja, peli- ja viihdealan harrastuneisuutta sekä tradenomin tutkinnon opintojaksojen sisältö. Erityisen hyödylliseksi osoittautuivat projektinhallinnan ja -johtamisen opinnot. Niiden tarjoamia oppeja tarvittiin päivittäin alkaen aikataulujen ennakoinnista yksittäisten projektissa mukana olevien henkilöiden ohjaamiseen ja johdon ajan tasalla pitämiseen. Varmuutta toimia ulkoisten yhteistyökumppanien kanssa tuli lisää ja oppia hankintaprosesseista sekä tarjouksien pyytämisestä.
Johtopäätöksissä todetaan, että virtuaalisilla tiloilla tulee olemaan suuri merkitys ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Ne voivat liittyä työhön, vapaa-aikaan, oppimiseen ja vaikkapa taiteeseen. Suuri osa tarvittavista teknologioista on jo olemassa, vain joitakin läpimurtoja tarvitaan, jotta ratkaisujen käytettävyys ja kiinnostavuus nousevat riittävälle tasolle. Media alaan virtuaalisten tilojen kehitys liittyy siten, että sisältöjen havainnollistaminen yleisölle helpottuu ja monipuolistuu. Jatkotutkimuksellekin aiheita löytyy useita, muun muassa fyysisten tuntemusten lisääminen virtuaalimaailmaan ja tekoälyllä käyttäjään reagoiva sisältö. Kirjoittajan kehityskaarta tarkastellessa huomaa päiväkirjan ajalta merkittävää oppimista, mutta myös tärkeitä jatko-opiskelun kohteita.
Vuorovaikutukseen ja oppimiseen paneuduttiin erityisesti perehdyttämisen ja perehtymisen näkökulmasta: Kirjoittaja oppi ja perehtyi itse uuteen organisaatioon, työhön ja projektien substanssiin, mutta myös perehdytti muita, eli mukana työskentelyssä olleita ammattikorkeakouluopiskelijoita sekä kollegoita.
Innovoijan työssä teknologia ja sen kehitys oli keskeisessä roolissa. Mediayleisön palvelemiseen rakennettiin tulevaisuuden ympäristöjä, jotka olivat sekä fyysisiä että digitaalisia. Olennaista oli oppia ja osata laajasti, mitä teknologisia ratkaisuja on olemassa tällä hetkellä, mutta ennen kaikkea, mitkä ovat vasta tulossa, mutta jo käden ulottuvilla. Tietämyksen hallintaan ja jakamiseen käytettiin laajaa yhteistyötä monenlaisten sparrauskumppa nien kanssa, sekä organisaation sisällä että sidosryhmistä. Myös kansainväliset seminaarit ja tietolähteet olivat käytössä.
Tietoperustaan kuuluivat näiden lisäksi ICT-, media- ja viihdealan kirjallisuutta ja julkaisuja, peli- ja viihdealan harrastuneisuutta sekä tradenomin tutkinnon opintojaksojen sisältö. Erityisen hyödylliseksi osoittautuivat projektinhallinnan ja -johtamisen opinnot. Niiden tarjoamia oppeja tarvittiin päivittäin alkaen aikataulujen ennakoinnista yksittäisten projektissa mukana olevien henkilöiden ohjaamiseen ja johdon ajan tasalla pitämiseen. Varmuutta toimia ulkoisten yhteistyökumppanien kanssa tuli lisää ja oppia hankintaprosesseista sekä tarjouksien pyytämisestä.
Johtopäätöksissä todetaan, että virtuaalisilla tiloilla tulee olemaan suuri merkitys ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Ne voivat liittyä työhön, vapaa-aikaan, oppimiseen ja vaikkapa taiteeseen. Suuri osa tarvittavista teknologioista on jo olemassa, vain joitakin läpimurtoja tarvitaan, jotta ratkaisujen käytettävyys ja kiinnostavuus nousevat riittävälle tasolle. Media alaan virtuaalisten tilojen kehitys liittyy siten, että sisältöjen havainnollistaminen yleisölle helpottuu ja monipuolistuu. Jatkotutkimuksellekin aiheita löytyy useita, muun muassa fyysisten tuntemusten lisääminen virtuaalimaailmaan ja tekoälyllä käyttäjään reagoiva sisältö. Kirjoittajan kehityskaarta tarkastellessa huomaa päiväkirjan ajalta merkittävää oppimista, mutta myös tärkeitä jatko-opiskelun kohteita.