Vaateyrityksen vastuullisuuden merkitys nuorten aikuisten ostopäätökseen
Lindén, Tuuli (2022)
Lindén, Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111222543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111222543
Tiivistelmä
Vaateteollisuuden vastuullisuus on ajankohtainen aihe, joka puhuttaa paljon sosiaalisessa mediassa. Vaateteollisuus on yksi saastuttavimmista teollisuudenaloista. Vastuullisuudesta ja pikamuodista keskustellaan yhä enemmän eri sosiaalisen median alustoilla ja brändien epäkohtiin kiinnitetään enemmän huomiota. Pikamuodin kuluttaminen on yleistä vaihtuvien trendien, mainosten sekä sosiaalisen median aikakautena, vaikka kuluttajien kiinnostus vaatteiden sekä yritysten vastuullisuutta kohtaan on kasvanut.
Opinnäytetyö oli selvitys, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, onko vaateyrityksen vastuullisuudella merkitystä pienituloisten nuorten aikuisten ostopäätökseen. Opinnäytetyön viitekehys perustuu erilaisiin verkkolähteisiin sekä ammattikirjallisuuteen. Selvityksessä käytettiin laadullista menetelmää ja analysoitava aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen, joihin osallistui 8 henkilöä. Kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret aikuiset, joista suurin osa olivat pienituloisia opiskelijoita.
Työssä selvisi, että suurin osa pääkaupunkiseudulla asuvista pienituloisista nuorista aikuisista oli kiinnostuneita vaateyrityksen vastuullisuudesta. Vastuullisuudella koettiin olevan positiivinen merkitys ostopäätökseen. Vaatteen hinnalla oli paljon painoarvoa ostopäätökseen ja siihen huomioivatko haastatteluihin osallistuneet nuoret aikuiset vaatteen vastuullisuutta. Pienituloisuudella oli merkitystä siihen, että kuluttajat suosivat halvempia vaatteita, eivätkä välttämättä osta vastuullisesti tuotettuja vaatteita. Vaatteita ostetaan tarpeeseen tai emotionaalisin perustein. Vaatteista ollaan valmiita maksamaan enemmän, jos ne ovat kestäviä ja valmistettu laadukkaista materiaaleista. Selvityksestä kävi ilmi, että suurin osa haastatteluun osallistuneista haluaisi ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä.
Opinnäytetyö oli selvitys, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, onko vaateyrityksen vastuullisuudella merkitystä pienituloisten nuorten aikuisten ostopäätökseen. Opinnäytetyön viitekehys perustuu erilaisiin verkkolähteisiin sekä ammattikirjallisuuteen. Selvityksessä käytettiin laadullista menetelmää ja analysoitava aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen, joihin osallistui 8 henkilöä. Kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret aikuiset, joista suurin osa olivat pienituloisia opiskelijoita.
Työssä selvisi, että suurin osa pääkaupunkiseudulla asuvista pienituloisista nuorista aikuisista oli kiinnostuneita vaateyrityksen vastuullisuudesta. Vastuullisuudella koettiin olevan positiivinen merkitys ostopäätökseen. Vaatteen hinnalla oli paljon painoarvoa ostopäätökseen ja siihen huomioivatko haastatteluihin osallistuneet nuoret aikuiset vaatteen vastuullisuutta. Pienituloisuudella oli merkitystä siihen, että kuluttajat suosivat halvempia vaatteita, eivätkä välttämättä osta vastuullisesti tuotettuja vaatteita. Vaatteita ostetaan tarpeeseen tai emotionaalisin perustein. Vaatteista ollaan valmiita maksamaan enemmän, jos ne ovat kestäviä ja valmistettu laadukkaista materiaaleista. Selvityksestä kävi ilmi, että suurin osa haastatteluun osallistuneista haluaisi ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä.