Customer Success Managerin rooli asiakaskokemuksen rakentamisessa B2B-yrityksessä : Customer Success Managerin pelikirja
Eren, Sisko (2022)
Eren, Sisko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122487
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena on B2B-yritys Nomentia, joka on Suomen johtava kassanhallinnan yritys, ja jonka tarkoituksena on kasvaa vielä vahvemmin pohjoismaihin ja Eurooppaan. Yrityksessä toimii tällä hetkellä kaksi Customer Success Manageria. Yritys on kovassa kasvuvauhdissa ja yrityksessä on tarve selkeyttää asiakaskokemuksen johtamismallia, joka voidaan sisällyttää Customer Success Managerin rooliin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää Customer Success Managerin rooli ja roolin vastuut asiakaskokemuksen luomisessa. Roolin ja vastuun selkeyttäminen CSM:lle auttaa koko yritystä rakentamaan parempaa organisaation mallia. Asiakaskokemuksen rakentaminen yrityksen strategiaan on tänä päivänä yksi tärkeimmistä tehtävistä, joka auttaa kasvattamaan liiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa Customer Success Managerin työhön selkeä pelikirja, joka selkeyttää asiakaskokemuksen rakentamista kyseisessä roolissa.
Työn teoreettinen osuus pohjautuu asiakaskokemuksen teoriaan sekä Customer Success Manager -rooleihin pohjautuviin tieteellisiin artikkeleihin. Asiakaskokemuksen ja Customer Success -roolin lisäksi hahmotetaan, kuinka asiakaskokemusta voidaan mitata Customer Success Managerin roolissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin toisia SaaS-palvelun Customer Success Managereita, omia asiakkaita sekä asiakaskokemuksen asiantuntijoita.
Lopputuotoksen Customer Success Managerin pelikirjan käytettävyyden arvioinnissa on syytä huomioida, että CSM-pelikirja on rakennettu kohdeyrityksen tarpeisiin. CSM-roolille ei ole olemassa vain yhtä menestyksekästä mallia, vaan CSM-roolin profiilit voivat vaihdella merkittävästikin organisaation tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää Customer Success Managerin rooli ja roolin vastuut asiakaskokemuksen luomisessa. Roolin ja vastuun selkeyttäminen CSM:lle auttaa koko yritystä rakentamaan parempaa organisaation mallia. Asiakaskokemuksen rakentaminen yrityksen strategiaan on tänä päivänä yksi tärkeimmistä tehtävistä, joka auttaa kasvattamaan liiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa Customer Success Managerin työhön selkeä pelikirja, joka selkeyttää asiakaskokemuksen rakentamista kyseisessä roolissa.
Työn teoreettinen osuus pohjautuu asiakaskokemuksen teoriaan sekä Customer Success Manager -rooleihin pohjautuviin tieteellisiin artikkeleihin. Asiakaskokemuksen ja Customer Success -roolin lisäksi hahmotetaan, kuinka asiakaskokemusta voidaan mitata Customer Success Managerin roolissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin toisia SaaS-palvelun Customer Success Managereita, omia asiakkaita sekä asiakaskokemuksen asiantuntijoita.
Lopputuotoksen Customer Success Managerin pelikirjan käytettävyyden arvioinnissa on syytä huomioida, että CSM-pelikirja on rakennettu kohdeyrityksen tarpeisiin. CSM-roolille ei ole olemassa vain yhtä menestyksekästä mallia, vaan CSM-roolin profiilit voivat vaihdella merkittävästikin organisaation tarpeiden mukaan.