Kansainvälinen omien brändien hankintayhteistyö K-ryhmän päivittäistavarakaupassa
Korpua, Sari (2022)
Korpua, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422639
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansainvälisen hankintayhteistyön tuomaa etua K-ryhmän päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyössä selvitetään hankintayhteistyön haasteita ja niiden ratkaisemiseen tähtääviä mahdollisuuksia. Tavoitteena oli löytää vastauksia, miksi kansainvälistä yhteistyötä tehdään ja mitkä ovat sen hyödyt. Tarkoituksena oli myös tutkia yhteistyön sujuvuutta ja löytää yleisimmät toteutuneet ongelmakohdat, ongelmien aiheuttajat sekä kehittää niille ratkaisumahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee Keskon päivittäistavarakaupan ketjuliiketoimintaa, toimitusketjun hallintakokonaisuutta ja prosesseja loppuasiakkaan tyytyväisyyden takaamiseen tähtäävällä toiminnalla. Teoriaosassa käsitellään sellaisten kansainvälisten ostoallianssiraporttien sisältöä, jotka keskittyvät K-ryhmän päivittäistavarakaupan omien brändien tuotteiden hankintaan.
Työn empiirinen osuus koostuu sekä haastatteluosuudesta että toteutetusta kyselytutkimuksesta. Tutkimusryhmä rajattiin omien brändien kansainvälisen hankintayhteistyön yhteyshenkilöihin. Haastattelu toteutettiin opinnäytetyön tekijän ja K-ryhmän yhteyshenkilön kesken. Kyselytutkimus toteutettiin Forms-kyselynä K-ryhmän kansainvälisen hankinnan parissa työskenteleville tuote- ja valikoimapäälliköille. Tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan hankintaprosessin sujuvuutta sekä ongelmakohtia, joihin pystyttäisiin löytämään ratkaisuehdotuksia.
Työn myötä löydettiin tämänhetkisen maailmantilanteen aiheuttamia haasteita, joiden myötä vastaavanlaisiin tilanteisiin tulisi ennakoiden miettiä ratkaisuja. Sekä koronapandemia-aika että Venäjän ja Ukrainan välinen tilanne ovat omiaan tuomaan haastetilanteiden ratkaisuun malleja, joita tulevaisuudessa pystytään ainakin osittain käyttämään vastaavanlaisissa tilanteissa. K-ryhmän AMS-hankintayhteistyö on muovaantunut vuosien varrella ryhmittymän jäsenten mukanaan tuomien toimintatapojen käytänteiden myötä.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee Keskon päivittäistavarakaupan ketjuliiketoimintaa, toimitusketjun hallintakokonaisuutta ja prosesseja loppuasiakkaan tyytyväisyyden takaamiseen tähtäävällä toiminnalla. Teoriaosassa käsitellään sellaisten kansainvälisten ostoallianssiraporttien sisältöä, jotka keskittyvät K-ryhmän päivittäistavarakaupan omien brändien tuotteiden hankintaan.
Työn empiirinen osuus koostuu sekä haastatteluosuudesta että toteutetusta kyselytutkimuksesta. Tutkimusryhmä rajattiin omien brändien kansainvälisen hankintayhteistyön yhteyshenkilöihin. Haastattelu toteutettiin opinnäytetyön tekijän ja K-ryhmän yhteyshenkilön kesken. Kyselytutkimus toteutettiin Forms-kyselynä K-ryhmän kansainvälisen hankinnan parissa työskenteleville tuote- ja valikoimapäälliköille. Tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan hankintaprosessin sujuvuutta sekä ongelmakohtia, joihin pystyttäisiin löytämään ratkaisuehdotuksia.
Työn myötä löydettiin tämänhetkisen maailmantilanteen aiheuttamia haasteita, joiden myötä vastaavanlaisiin tilanteisiin tulisi ennakoiden miettiä ratkaisuja. Sekä koronapandemia-aika että Venäjän ja Ukrainan välinen tilanne ovat omiaan tuomaan haastetilanteiden ratkaisuun malleja, joita tulevaisuudessa pystytään ainakin osittain käyttämään vastaavanlaisissa tilanteissa. K-ryhmän AMS-hankintayhteistyö on muovaantunut vuosien varrella ryhmittymän jäsenten mukanaan tuomien toimintatapojen käytänteiden myötä.