Ekologinen ja kannattava matkailuliiketoiminta : Kannattavuuslaskelmia Kainiemen huviloille
Svärd, Meeri; Räsänen, Kati (2014)
Svärd, Meeri
Räsänen, Kati
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311631
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia hypoteesia, jonka mukaan ekologinen matkailuliiketoiminta on kan-nattavampa kuin perinteinen liiketoiminta. Aihetta lähestytään ensin teorioiden kautta ja lopuksi saadut tiedot on koottu laskelmiin konkreettisiksi numeroiksi. Työn tarkoituksena on selvittää hypoteesin paikkaansapitävyys sekä tuottaa aiheesta numeraalisia tuloksia käytettäväksi case- yritykselle sekä samalla myös muille yrityksille.
Matkailussa kestävää kehitystä kannattaa lähestyä haittojen minimoimisen kautta: tärkeintä on saada suuremmat hyödyt kuin haitat. Ympäristöjärjestelmien ja –merkkien avulla voidaan vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin yrityksestä sekä viestittää sidosryhmille vastuullisesta toiminnasta. Ympäristötekojen on huomattu vaikuttavan positiivisesti matkailupalvelun laatuun ja se toimii samalla kilpailuvalttina. Sillä voi myös olla positiivisia vaikutuksia imagoon ja asiakkaan ostopäätöksiin.
Matkailupalveluissa energiaa kuluu lähinnä lämmitykseen, valaistukseen ja elektroniikan toimintoihin. Säästöjä et-sittäessä tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi rakennusmateriaaleihin, kodinkoneiden ja vesikalusteiden kulutuk-seen sekä uusiutuviin energianlähteisiin.
Pysyäkseen markkinoilla on yrityksen toiminnan oltava kannattavaa eli saaduilla tuotoilla katetaan toiminnasta ai-heutuneet kulut. Tuottoa parantaakseen yritys voi joko lisätä myyntimäärää, muuttaa hintaa tai vähentää muuttu-via ja kiinteitä kustannuksia. Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään kannattavuuslaskelmien kautta, onko ekologisempi tuotantotapa kannattavampaa kuin tavallinen tuotantotapa. Samalla otetaan huomioon myös ekologi-sen imagon vaikutus kannattavuuteen.
Opinnäytetyössä case- yrityksenä on Kainiemen huvilat, Nurmeksen Kynsiniemessä sijaitseva matkailuyritys. Huvi-loiden lisäksi se tarjoaa aktiviteetteja ja harrastusmahdollisuuksia asiakkailleen ympäri vuoden. Yrityksen erikoisuu-tena ovat motocross- ja trial –moottoripyöräily sekä panostukset ekologisemman matkailun puolesta.
Matkailussa kestävää kehitystä kannattaa lähestyä haittojen minimoimisen kautta: tärkeintä on saada suuremmat hyödyt kuin haitat. Ympäristöjärjestelmien ja –merkkien avulla voidaan vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin yrityksestä sekä viestittää sidosryhmille vastuullisesta toiminnasta. Ympäristötekojen on huomattu vaikuttavan positiivisesti matkailupalvelun laatuun ja se toimii samalla kilpailuvalttina. Sillä voi myös olla positiivisia vaikutuksia imagoon ja asiakkaan ostopäätöksiin.
Matkailupalveluissa energiaa kuluu lähinnä lämmitykseen, valaistukseen ja elektroniikan toimintoihin. Säästöjä et-sittäessä tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi rakennusmateriaaleihin, kodinkoneiden ja vesikalusteiden kulutuk-seen sekä uusiutuviin energianlähteisiin.
Pysyäkseen markkinoilla on yrityksen toiminnan oltava kannattavaa eli saaduilla tuotoilla katetaan toiminnasta ai-heutuneet kulut. Tuottoa parantaakseen yritys voi joko lisätä myyntimäärää, muuttaa hintaa tai vähentää muuttu-via ja kiinteitä kustannuksia. Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään kannattavuuslaskelmien kautta, onko ekologisempi tuotantotapa kannattavampaa kuin tavallinen tuotantotapa. Samalla otetaan huomioon myös ekologi-sen imagon vaikutus kannattavuuteen.
Opinnäytetyössä case- yrityksenä on Kainiemen huvilat, Nurmeksen Kynsiniemessä sijaitseva matkailuyritys. Huvi-loiden lisäksi se tarjoaa aktiviteetteja ja harrastusmahdollisuuksia asiakkailleen ympäri vuoden. Yrityksen erikoisuu-tena ovat motocross- ja trial –moottoripyöräily sekä panostukset ekologisemman matkailun puolesta.