Etämyynnin vaikutus vakuutusmyyntiin
Katiska, Niilo (2022)
Katiska, Niilo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522781
Tiivistelmä
Myyntiala on yksi vanhimpia aloja. Myynti kehittyy jatkuvasti asiakkaiden ostokäyttäytymisen mukana. Vakuutusedustaminen on oman yhtiön ja vakuutustuotteiden myyntiä. Tämä opinnäyte-työ tutkii muuttuneessa maailman tilanteessa etämyynnin vaikutusta vakuutusmyyntiin niin tulos-ten kuin myynnin henkilöstön näkökulmasta.
Myynti muuttuu jatkuvasti asiakkaiden ostokäyttäytymisen mukana ja sen täytyykin muuttua. Myynti digitalisoituu kehittyvien ohjelmien ja sovellusten avittavana. Etenkin koronaviruksen tul-tua keskuuteemme, myyntiala on ottanut isoja harppauksia kohti digitaalisuutta. Vakuutusedus-tamista tänä päivänä tehdään etänä tehtävässä myynnissä lähes jokaisessa vakuutusyhtiössä enenevissä määrin. Entisen ajan face – to face mallin myyntiä, eli kasvokkain suoritettua koti-käynti myyntiä tehdään koko ajan vähemmän.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tätä muutosta ja sen vaikutusta vakuutusedustamiseen. Miten etämyynti on vaikuttanut esimerkiksi tuloksiin, työhyvinvointiin, motivaatioon tai asiakkai-siin. Opinnäytetyön tutkimus suoritetaan kysymyksin suoraan haastattelemalla edustajia sekä esihenkilöitä. Tietoperustana käytetään lisäksi verkkolähteitä ja kirjallisuutta, aihetta tutkien.
Tutkimuksesta selvisi, että etämyynti on nykyaikaa ja paras sekä mielekkäin tapa tehdä myyntiä, niin myyjien kuin myös asiakkaidenkin mielestä. Myynnin tulokset ovat parantuneet huomatta-vasti ja ennätyksiä on rikottu, samalla työhyvinvointi, motivaatio sekä työn mielekkyys on paran-tunut myyjillä huomattavasti.
Myynti muuttuu jatkuvasti asiakkaiden ostokäyttäytymisen mukana ja sen täytyykin muuttua. Myynti digitalisoituu kehittyvien ohjelmien ja sovellusten avittavana. Etenkin koronaviruksen tul-tua keskuuteemme, myyntiala on ottanut isoja harppauksia kohti digitaalisuutta. Vakuutusedus-tamista tänä päivänä tehdään etänä tehtävässä myynnissä lähes jokaisessa vakuutusyhtiössä enenevissä määrin. Entisen ajan face – to face mallin myyntiä, eli kasvokkain suoritettua koti-käynti myyntiä tehdään koko ajan vähemmän.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tätä muutosta ja sen vaikutusta vakuutusedustamiseen. Miten etämyynti on vaikuttanut esimerkiksi tuloksiin, työhyvinvointiin, motivaatioon tai asiakkai-siin. Opinnäytetyön tutkimus suoritetaan kysymyksin suoraan haastattelemalla edustajia sekä esihenkilöitä. Tietoperustana käytetään lisäksi verkkolähteitä ja kirjallisuutta, aihetta tutkien.
Tutkimuksesta selvisi, että etämyynti on nykyaikaa ja paras sekä mielekkäin tapa tehdä myyntiä, niin myyjien kuin myös asiakkaidenkin mielestä. Myynnin tulokset ovat parantuneet huomatta-vasti ja ennätyksiä on rikottu, samalla työhyvinvointi, motivaatio sekä työn mielekkyys on paran-tunut myyjillä huomattavasti.