Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen videopelien kansainvälisessä markkinoinnissa
Mäki, Aleksi (2022)
Mäki, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, miten virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää videopelialan kansainvälisessä markkinoinnissa. Tämä oli myös opinnäytetyön päätutkimuskysymys. Tavoitteena oli tämän lisäksi hahmottaa alatutkimuskysymyksinä, miten virtuaalitodellisuudella voitaisiin edistää videopelimarkkinointia ja mitä mahdollisuuksia suomalaiset peliyhtiöt näkisivät virtuaalitodellisuuden tuovan peliensä markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin teoriaosuuden ja suomalaisille videopeliyhtiöille kohdennetun kyselytutkimuksen kautta. Teoriaosuudessa perehdyttiin virtuaalitodellisuuteen, sen muotoihin, videopelialan markkinointiin ja muihin markkinoinnin muotoihin, jotka siihen liittyvät. Tietoa tuli sen verran kattavasti, että opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ajatellen teoriaosuudessa onnistuttiin erittäin hyvin luomaan pohjatietoa kyselytutkimuksen tueksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi, kuinka virtuaalitodellisuuteen teknologiana suhtaudutaan pelialalla varovaisen skeptisesti ja kuinka sen tuomia mahdollisuuksia pelien markkinointiin pidetään tällä hetkellä varsin rajallisina. Tulevaisuuden kannalta virtuaalitodellisuudessa piilevä potentiaali kuitenkin tunnistetaan ja ovi sille myös markkinoinnin kannalta on jossain määrin jätetty avoimeksi.
Tutkimus toteutettiin teoriaosuuden ja suomalaisille videopeliyhtiöille kohdennetun kyselytutkimuksen kautta. Teoriaosuudessa perehdyttiin virtuaalitodellisuuteen, sen muotoihin, videopelialan markkinointiin ja muihin markkinoinnin muotoihin, jotka siihen liittyvät. Tietoa tuli sen verran kattavasti, että opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ajatellen teoriaosuudessa onnistuttiin erittäin hyvin luomaan pohjatietoa kyselytutkimuksen tueksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi, kuinka virtuaalitodellisuuteen teknologiana suhtaudutaan pelialalla varovaisen skeptisesti ja kuinka sen tuomia mahdollisuuksia pelien markkinointiin pidetään tällä hetkellä varsin rajallisina. Tulevaisuuden kannalta virtuaalitodellisuudessa piilevä potentiaali kuitenkin tunnistetaan ja ovi sille myös markkinoinnin kannalta on jossain määrin jätetty avoimeksi.