Ouca Bikes markkinointisuunnitelma
Ruha, Silja; Veijola, Sanni (2022)
Ruha, Silja
Veijola, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma oululaiselle Ouca Bikesille. Toimeksiantajalla oli tarve markkinointisuunnitelmalle, jotta he voivat kehittää markkinointiaan ja kasvattaa tunnettuutta sekä vahvistaa brändiä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain kotimaata ja B2B-markkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Hyödynsimme työssä vetoketjumallia, jossa tietoperusta ja empiria kulkevat limittäin läpi opinnäytetyön. Teoreettisessa osassa perehdyttiin yritykseen ja toimialaan eri analyysien avulla. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua, markkinoinnin tavoitteita ja strategiaa, markkinointiviestintää ja viestinnän kanavia, brändiä ja tunnettuuden kasvattamista. Opinnäytetyön empiriaosuudessa nämä samat aihealueet reflektoitiin kohdeyritykseen.
Tietoperusta koottiin erilaisten kirja- ja verkkolähteitä käyttämällä ja empiria osuus koottiin toimeksiantajan haastattelujen ja saatujen tietojen sekä opinnäytetyön tekijöiden asiantuntijuuden avulla. Pidimme toimeksiantajaan yhteyttä sähköpostitse ja puhelimen pikaviestisovelluksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja toimiva markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Yritys voi hyödyntää suunnitelmaa markkinoinnin kehittämisessä ja toteuttamisessa. Markkinointisuunnitelmassa esitettiin kehitysehdotuksia ja opinnäytetyön pääpaino on brändin vahvistamisessa, tunnettuuden kasvattamisessa ja Ouca Bikesin näkyvyyden lisäämisessä eri markkinoinnin kanavissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Hyödynsimme työssä vetoketjumallia, jossa tietoperusta ja empiria kulkevat limittäin läpi opinnäytetyön. Teoreettisessa osassa perehdyttiin yritykseen ja toimialaan eri analyysien avulla. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua, markkinoinnin tavoitteita ja strategiaa, markkinointiviestintää ja viestinnän kanavia, brändiä ja tunnettuuden kasvattamista. Opinnäytetyön empiriaosuudessa nämä samat aihealueet reflektoitiin kohdeyritykseen.
Tietoperusta koottiin erilaisten kirja- ja verkkolähteitä käyttämällä ja empiria osuus koottiin toimeksiantajan haastattelujen ja saatujen tietojen sekä opinnäytetyön tekijöiden asiantuntijuuden avulla. Pidimme toimeksiantajaan yhteyttä sähköpostitse ja puhelimen pikaviestisovelluksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja toimiva markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Yritys voi hyödyntää suunnitelmaa markkinoinnin kehittämisessä ja toteuttamisessa. Markkinointisuunnitelmassa esitettiin kehitysehdotuksia ja opinnäytetyön pääpaino on brändin vahvistamisessa, tunnettuuden kasvattamisessa ja Ouca Bikesin näkyvyyden lisäämisessä eri markkinoinnin kanavissa.